Her er de tre foreløpige skissene til de nye layoutene som avisene i Amedia kan velge mellom.Amedia Utvikling / Iterate
Dette er Amedia-nettavisenes tre nye design
Amedia er klar på hvorfor de nå lanserer tre nye design for nettavisene. – Mangfold, mangfold og mangfold, sier konserndirektør for teknologi, Pål Nedregotten.
Dagenes design er et felles uttrykk for alle avisene, og har eksistert i mange år.
Medier24 fikk komme på besøk til Amedia for å ta en titt på de nye designene.
UX-designer og fagleder design i Amedia Utvikling, Linda Haugen, forteller at de har som mål og ambisjon om å bidra til det norske mediemangfoldet.
– Vi ønsker å ha attraktive og friksjonsfrie nettaviser, som har et variert uttrykk. I det nye systemet skal vi bygge inn tre nye design retninger. Det er det vi skal svare opp det målet vi har om enda bedre brukeropplevelser enn i dag, sier Haugen til Medier24.
Amedia Utviklings interne designere har, i samarbeid med konsulenter fra Iterate, designet tre ulike og distinkte design, som så langt har fått et kodenavn.
Alle tre tar opp i seg ulike avisdesigntradisjoner:
Alfa: tabloidtradisjonen. Dette designuttrykket beskrives som «Frekk og freidig».
Bravo: Et moderne uttrykk. Dette designuttrykket beskrives som «Ryddig og rolig».
Charlie: Et mer klassisk, tradisjonelt avisdesign. Dette designuttrykket beskrives som «Trygg og tradisjonell».
Budstikka er pilotavis for bravo-designet, og lanserte ny forside 31. mai.
Haugen understreker at designene fortsatt er under utvikling og vil være det i lengre tid fremover.
– Det er ikke slik at designet er ferdig når det kommer ut, eller at vi slutter å snakke med avisene. Design er en kontinuerlig prosess.
Konserndirektør for teknologi i Amedia, Pål Nedregotten, er klar på hva som er det viktigste utgangspunktet for endringene.
– Mangfold, mangfold og mangfold. Vi har nå over 100 aviser i Amedia-systemet. Selv om avisene ikke opplever det som en betydelig problemstilling at de ser relativt like ut, så tenker vi at det er viktig å ivareta de tradisjonene og bidrar til det mangfoldet som avisfloraen i Norge representerer, sier Nedregotten.
– Avisene er fortsatt under samme konsern. Har dere tenkt noe på hvordan man skal bevare Amedia-stilen?
– Det finnes ingen Amedia-stil. Det har aldri vært intensjonen vår. Vi har alltid ønsket å ivareta tradisjonen til avisene og mediemangfoldet. På grunn av teknologi har det vært en periode hvor stordrift trumfet det designmessige mediemangfoldet i mediebransjen. Vi har ingen intensjon om at det skal være et Amedia-avtrykk her, svarer Nedregotten.
– Kritikk gjør oss bedre
– Har det vært det vært utfordrende å ikke gjøre det strømlinjeformet og for likt?
– Nei. Utformingen er viktig, men det er journalistikken som er det avgjørende for det virkelige mediemangfoldet. Reuters-rapporten viser hvor langt fremme vi ligger i Norge, svarer Nedregotten og påpeker at Amedia ikke er redd for kritikk mot rollen de har som konsern.
– Jeg tenker at kritikk gjør oss bedre. Men vi skal også være veldig bevisst på hva vi har fått til i Norge, som er ganske unikt i verden. Jeg er ikke bekymret for mediemangfoldet i Norge.
I tillegg til ønske om å bidra til mer mediemangfold, gir de nye tiltakene raskere endringer og utvikling av både uttrykk og funksjonalitet, ifølge sjefdesigner Haugen.
I arbeidet har Amedia samlet de ulike designene inn i et designsystem, kalt Brick. Slik unngår de at prosessen med å legge inn nye funksjonaliteter går saktere, at det oppstår flere feil og økte vedlikeholdskostnader.
Dermed vil funksjonaliteter som blir laget i fremtiden være umiddelbart tilgjengelig i alle de ulike designene, med det designuttrykket som funksjonen går inn i.
– Det er enklere å vedlikeholde når alt deler kode. Også er det kjempeviktig at vi får en konsistent brukeropplevelse. Når man bruker et designsystem på den måten er mye enklere å levere konsistent på universell utforming og skape brukervennlige produkter, sier Haugen.
Det er avisene selv som kan velge mellom designretningene som kommer.
– Det er styret i avisene som beslutter det. Vår rolle er å tilby ulike alternativer, Vi har ikke noe med hva avisen velger å gjøre, men vi ønsker å tilby en litt større bredde i det visuelle uttrykket, sier Haugen.
Nedregotten opplyser at Amedia ikke vil sette seg selv en deadline for når designene skal ut til de respektive avisene i konsernet.