Her er de tre foreløpige skissene til de nye layoutene som avisene i Amedia kan velge mellom.

Dette er Amedia-nettavisenes tre nye design

Amedia er klar på hvorfor de nå lanserer tre nye design for nettavisene. – Mangfold, mangfold og mangfold, sier konserndirektør for teknologi, Pål Nedregotten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I forrige uke ble det kjent at Amedia er i full gang med å jobbe med nye design på nett for de over 100 avisene i konsernet.

Dagenes design er et felles uttrykk for alle avisene, og har eksistert i mange år.

Medier24 fikk komme på besøk til Amedia for å ta en titt på de nye designene.

UX-designer og fagleder design i Amedia Utvikling, Linda Haugen, forteller at de har som mål og ambisjon om å bidra til det norske mediemangfoldet.

– Vi ønsker å ha attraktive og friksjonsfrie nettaviser, som har et variert uttrykk. I det nye systemet skal vi bygge inn tre nye design retninger. Det er det vi skal svare opp det målet vi har om enda bedre brukeropplevelser enn i dag, sier Haugen til Medier24.

– Det finnes ingen Amedia-stil.

Amedia Utviklings interne designere har, i samarbeid med konsulenter fra Iterate, designet tre ulike og distinkte design, som så langt har fått et kodenavn.

Alle tre tar opp i seg ulike avisdesigntradisjoner:

  • Alfa: tabloidtradisjonen. Dette designuttrykket beskrives som «Frekk og freidig».
  • Bravo: Et moderne uttrykk. Dette designuttrykket beskrives som «Ryddig og rolig».
  • Charlie: Et mer klassisk, tradisjonelt avisdesign. Dette designuttrykket beskrives som «Trygg og tradisjonell».

Budstikka er pilotavis for bravo-designet, og lanserte ny forside 31. mai.

Haugen understreker at designene fortsatt er under utvikling og vil være det i lengre tid fremover.

– Det er ikke slik at designet er ferdig når det kommer ut, eller at vi slutter å snakke med avisene. Design er en kontinuerlig prosess.

Konserndirektør for teknologi i Amedia, Pål Nedregotten, er klar på hva som er det viktigste utgangspunktet for endringene.

– Mangfold, mangfold og mangfold. Vi har nå over 100 aviser i Amedia-systemet. Selv om avisene ikke opplever det som en betydelig problemstilling at de ser relativt like ut, så tenker vi at det er viktig å ivareta de tradisjonene og bidrar til det mangfoldet som avisfloraen i Norge representerer, sier Nedregotten.

– Avisene er fortsatt under samme konsern. Har dere tenkt noe på hvordan man skal bevare Amedia-stilen?

– Det finnes ingen Amedia-stil. Det har aldri vært intensjonen vår. Vi har alltid ønsket å ivareta tradisjonen til avisene og mediemangfoldet. På grunn av teknologi har det vært en periode hvor stordrift trumfet det designmessige mediemangfoldet i mediebransjen. Vi har ingen intensjon om at det skal være et Amedia-avtrykk her, svarer Nedregotten.

UX designer og fagleder design i Amedia Utvikling, Linda Haugen og webutvikler Renate Winther Ravnaas.

– Kritikk gjør oss bedre

– Har det vært det vært utfordrende å ikke gjøre det strømlinjeformet og for likt?

– Nei. Utformingen er viktig, men det er journalistikken som er det avgjørende for det virkelige mediemangfoldet. Reuters-rapporten viser hvor langt fremme vi ligger i Norge, svarer Nedregotten og påpeker at Amedia ikke er redd for kritikk mot rollen de har som konsern.

– Jeg tenker at kritikk gjør oss bedre. Men vi skal også være veldig bevisst på hva vi har fått til i Norge, som er ganske unikt i verden. Jeg er ikke bekymret for mediemangfoldet i Norge.

I tillegg til ønske om å bidra til mer mediemangfold, gir de nye tiltakene raskere endringer og utvikling av både uttrykk og funksjonalitet, ifølge sjefdesigner Haugen.

I arbeidet har Amedia samlet de ulike designene inn i et designsystem, kalt Brick. Slik unngår de at prosessen med å legge inn nye funksjonaliteter går saktere, at det oppstår flere feil og økte vedlikeholdskostnader.

Her er skisser fra Budstikkas design som også er en pilot for designet Bravo.

Dermed vil funksjonaliteter som blir laget i fremtiden være umiddelbart tilgjengelig i alle de ulike designene, med det designuttrykket som funksjonen går inn i.

– Det er enklere å vedlikeholde når alt deler kode. Også er det kjempeviktig at vi får en konsistent brukeropplevelse. Når man bruker et designsystem på den måten er mye enklere å levere konsistent på universell utforming og skape brukervennlige produkter, sier Haugen.

Det er avisene selv som kan velge mellom designretningene som kommer.

– Det er styret i avisene som beslutter det. Vår rolle er å tilby ulike alternativer, Vi har ikke noe med hva avisen velger å gjøre, men vi ønsker å tilby en litt større bredde i det visuelle uttrykket, sier Haugen.

Nedregotten opplyser at Amedia ikke vil sette seg selv en deadline for når designene skal ut til de respektive avisene i konsernet.

Powered by Labrador CMS