Foto: Jan Magnus Weiberg-Aurdal
Ny rapport: Høy tillit til norske medier
Fritt Ord-støttet forskningsrapport viser at nordmenn har høyere tillit til nyhetsnettsteder og er mer digitale i sin mediebruk enn i de fleste andre land.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det norske nyhetslandskapet skiller seg ut på flere måter. Dette kommer frem i den internasjonale medieundersøkelsen Reuters Institute Digital News Report fra Reuters Institute for the Study of Journalism ved Universitetet i Oxford.
Undersøkelsen er gjennomført i partnerskap med blant annet Universitetet i Bergen, og er støttet av Stiftelsen Fritt Ord.
Dette er noen av funnene:
- Norge er det landet med høyest antall brukere med tilgang til nyheter som krever betaling (41%).
- Halvparten av norske abonnenter sier de betaler for en lokalavis.
- Fire av ti nordmenn har laget en konto for å få tilgang til nyheter.
- 44% av nordmenn stoler på at mediehusene behandler personopplysninger ansvarlig. Det tilsvarende tallet for sosiale medier er 31 %.
- 43% av nordmenn bruker smarttelefonen for å få konsumere nyheter på morgenen - en stigning fra 32% i 2019.
- Kun 5% sier de bruker papiravisen som første nyhetskilde på morgenen.
- 42% av nordmenn sier de har lyttet til en podkast den siste måneden.
Hensikten er å kartlegge hvordan folk bruker nyheter på tvers av plattformer og formater i en rekke forskjellige land verden over.
– Reuters Digital News Report er den viktigste temperaturmåler for befolkningens nyhetsbruk globalt. Det er slående å se hvor sterkt Norge skiller seg ut positivt når det gjelder sterke nasjonale medier med nytt innhold og ny finansiering, og også at viljen til å betale for journalistikk er så stor, sier Fritt Ord-direktør Knut Olav Åmås.
I mange land dominerer et par store aktører betalingsmarkedet. Det norske markedet er annerledes. Her sier over halvparten av de som betaler for nyheter at de abonnerer på en lokalavis.
Nordmenn stoler også i høyere grad på at nyhetsnettsteder behandler personopplysninger ansvarlig, enn at sosiale medier gjør det.
– Tallene i undersøkelsen viser at nordmenn er svært digitale i sin nyhetsbruk. Det er ikke overraskende, men det er viktig å understreke at de etablerte redaktørstyrte mediehusene har klart å henge med i overgangen til nye medier – det er et særtrekk ved det norske markedet, sier Hallvard Moe, medieforsker ved Universitetet i Bergen, som har jobbet med den norske delen av undersøkelsen.