Finansavisen-redaktør Steinar Grini (innfelt) fyrer mot Amedias Markus Rask Jensen.
Foto: Kent Olsen / Iván Kverne
MENINGER:
Komiske Ali i Norges største aviskonsern
«Det skal litt til for å innrømme at Amedia har gjort begrepet redaktørstyrte medier til en floskel, og at redaktørene har reist på hytta, mens det er hjemme-alene-fest på nettsidene deres», skriver Steinar Grini.
Amedias 100 regionaviser over hele Norge publiserer hver dag hundrevis av artikler redaktørene ikke aner innholdet av. Det er tungt å innrømme det åpenbare for nyhetsdirektør Markus Rask Jensen i Amedia, som velger å skrive innlegg i Medier24 for å forsvare seg mot kritiske artikler i Finansavisen og lederkritikk fra Klassekampen.
Finansavisen abonnerer på Amedia-avisen Nettavisen med Alt-tjenesten aktivert. Den gir oss tilgang til deres 100 norske regionaviser. Amedia har personalisert sine aviser slik at når vi leser Nettavisen dukker det på vår forside opp artikler fra andre Amedia-aviser vi besøker ofte og som vi liker å følge med på, som Tvedestrandsposten på Sørlandet, Smaalenenes Avis i Indre Østfold, Bygdeposten på Norefjell og i Amta i Drøbak. Få eller ingen andre lesere i verden enn oss, ser disse samarbeidsartiklene fordi de er personalisert, og følgelig skreddersydd for oss. Tilsvarende skjer når vi besøker Tvedestrandsposten. Selv ikke Tvedestrandpostens hyggelige og ærlige redaktør Jonas Pettersen ser artiklene som vises for oss. Han bekreftet overfor Finansavisen at han ikke kjenner til artikkelen fra Smaalenene og Bygdeposten på hans nettavis. Smaalenenes redaktør Anne Harestad har ingen forutsetning for å vite hvilke artikler fra Tvedestrandsposten, Amta og Bygdeposten som dukker opp på hennes nettavis.
Minner om komiske Ali
Men nyhetsdirektør Markus Rask Jensen insisterer på at Amedia-redaktørene likevel har full kontroll over sine aviser.
Det minner om Komiske Ali. Han ble verdenskjent som informasjonsminister i Irak under Gulf-krigen. «Det er ingen amerikanske styrker på irakisk jord» forsikret han på direkte-TV mens sirenene ljomet og støvskyen sto høyt i bakgrunnen under TV-intervjuet, fordi amerikanske tanks dundret inn i Bagdad. Markus Rask Jensen er som Bagdad Bob. Premisset er feil, hevder han i et innlegg i Medier24. Poenget hans er at Amedias 100 redaktører vet at «noe» blir publisert på deres nettsider hver dag, påpeker han. De aner bare ikke hvilke artikler leserne blir eksponert for ettersom dette er personalisert, og følgelig ulikt for alle leserne hans. Men det spiller åpenbart ingen rolle når man er nyhetsdirektør. Det har falt ham tungt for brystet at Finansavisen har avslørt at Amedias 100 aviser trykker hundrevis av artikler hver dag som redaktørene ikke aner står på trykk i deres avis. «Helt utrolig», konkluderte en sjokkert ekspert på presseetikk, Gunnar Bodahl-Johansen. «Total ansvarsfraskrivelse», konkluderte førsteamanuensis Anine Kierulf. «Det Finansavisen har løftet fram, vil jeg tro tvinger Amedia til å endre sitt datagenererte publiseringssystem», konkluderte Norges mangeårige pressenestor Per Edgar Kokkvold.
Men det mener ikke nyhetsdirektør Markus Rask Jensen i Amedia. Han sammenligner i stedet Amedia-avisenes redaksjonelle artikler med avisenes annonser: «Dette har vært praksis i alle norske nettaviser i årevis gjennom såkalt programmatisk annonsering», skriver han i innlegget i Medier24.
Så pompøst som bare en Amedia-direktør kan
Han er fornærmet over at Klassekampen har grepet tak i Finansavisens avsløring av at Norges største utgiver av statsstøttede aviser eksponerer leserne for artikler redaktørene ikke aner blir publisert på deres nettsider.
«Det vil bety en utvanning av redaktøransvaret, et ansvar redaktører med rette setter svært høyt», konkluderte Per Edgar Kokkvold.
Likevel avslutter Rask Jensen sitt innlegg så pompøst som bare en Amedia-direktør kan: «Det er en forutsetning for at redaktørstyrte medier skal lykkes i kampen om folks tid, mot globale giganter som ikke skyr noen midler».
Hvis innvandringskritiske Document.no var eiet av Amedia, og titalls innvandringskritiske artikler ble publisert i Avisa Oslo, Nettavisen, Budstikka, Drammens Tidende, Romerikes
Blad, Amta, Smaalenenes Avis og Fredriksstad Blad uten at noen av redaktørene kjente til hva de eksponerte leserne for, ville det blitt bråk. I Rask Jensens hode handler det imidlertid om en form for samvittighetskamp for redaktørstyrte medier.
Amedia insisterer på at redaktørene kjenner artiklene fordi de vet at «noe fra rundt 100 andre aviser i konsernet» blir publisert på deres nettsider. Men de aner ikke hva som vil bli publisert, de aner ikke hva som akkurat nå er publisert på deres nettside og de aner ikke i ettertid hva som har vært publisert på deres egen nettavis.
Redaktørene har reist på hytta
Tre uavhengige eksperter på presse og ytringsfrihet har felt sin dom over Amedia. Da Finansavisen selv publiserte en Kapital-artikkel på Finansavisens forside, som alle så og alle var kjent med, og som lett kunne endres eller fjernes mente Pressens Faglige Utvalg dette var særdeles kritikkverdig fordi artikkelen ikke var vurdert redaksjonelt. Møtelederen i PFU, som til overmål jobber i Amedia konkluderte: «Det er nyttig å vite hva man publiserer og hvorfor». Finansavisen visste hva vi publiserte og hvorfor. Men når artikler fra 100 Amedia-aviser blir publisert på redaktørenes nettsider uten at de aner hvilke saker det handler om, når det blir publisert, og ikke engang at det er publisert eller har vært publisert, da har generalsekretær Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund store problemer med å si hva hun mener om denne praksisen. Hennes foreløpige svar er at hun må diskutere det i Norsk Presseforbund. Bodahl-Johansen, Kierulf og Kokkvold var klokkeklare i sine konklusjoner. Floberghagen har i 16 dager sett at Norges største avisutgiver løper rundt uten bukse på, men å innrømme at keiseren i norsk presse går uten klær mens konsernet selv holder fanen høyt om redaktørstyrte mediers kamp mot globale giganters hensynsløshet. Det skal litt til for å innrømme at Amedia har gjort begrepet redaktørstyrte medier til en floskel, og at redaktørene har reist på hytta, mens det er hjemme-alene-fest på nettsidene deres. Komiske Ali holdt fast ved sin historie mens verden hørte sirenene og så støvskyene i bakgrunnen. Det gjør også Markus Rask Jensen. Bagdad Bob.
———————————————-
Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.