Markus Rask Jensen.
Foto: Kent Olsen
MENINGER:
Når publikums forventninger blir en trussel
«Hvis debatten skal ha verdi, må premissene for den være riktige. Det er de dessverre ikke i saker fra Finansavisen og Klassekampen», skriver Markus Rask Jensen.
Den siste uken har Finansavisen og Klassekampen omtalt Amedias praksis med forsidehenvisninger, i til dels kritiske ordelag.
Det skulle selvsagt bare mangle at det rettes kritisk søkelys på hvordan pressen forvalter sitt samfunnsoppdrag. Det samme gjelder hvordan Amedia (og andre) som medieeier utøver sitt utgiverskap.
Men hvis debatten skal ha verdi, må premissene for den være riktige. Det er de dessverre ikke i denne saken.
Finansavisens artikler dreier seg om at det på Amedias aviser dukker opp personaliserte forsidehenvisninger som peker videre til redaktørstyrt innhold som er publisert i andre Amedia-aviser. Disse kan abonnentene lese i Alt-tjenesten vår.
Her samles redaksjonelt innhold fra avisene brukeren selv er interessert i på ett sted.
Hevder vi ikke aner
I Finansavisens omtale fremstilles det som om redaktørene i Amedias aviser ikke aner noen ting om at disse henvisningene dukker opp. Det er selvfølgelig ikke riktig.
De er behørig informert, første gang på vårt redaktørforum våren 2023, deretter i flere andre kanaler - også om de juridiske vurderingene som ligger bak.
På lederplass hevder Klassekampen, i forlengelsen av Finansavisens omtale, at «Amedia hver dag publiserer hundrevis av artikler redaktørene ikke aner at blir vist for deres lesere».
I tillegg spekuleres det i om disse forsidehenvisningene er det konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, snakker om når han omtaler «en verdensledende dataløsning som fungerer i alle markeder».
Denne kritikken er i beste fall formulert på totalt misforstått grunnlag, noe vi ser oss nødt til å rydde i.
Forsidehenvisningene er tydelig merket med Alt-logoen, annen farge og med navnet til opphavsavisen.
Klikker brukeren på den, havner man hos Alt-tjenesten. Der fremgår det tydelig hvilken avis som har publisert saken og hvem som er ansvarlig redaktør. Det skulle med andre ord ikke være noen tvil om hvor redaktøransvaret ligger.
Den juridiske vurderingen vi har fått, tilsier at dette er helt i tråd med medieansvarsloven.
Hver enkelt redaktør står fritt til å fjerne denne funksjonen fra fronten på sin nettavis. Det er også mulig å blokkere enkeltsaker, om en måtte ønske det.
Huske hva dette er for noe
Det er essensielt å forstå at dette systemet ikke er styrt av en mystisk algoritme, men av abonnentenes egne valg.
For at en Alt-henvisning skal dukke opp hos en abonnent, må følgende ting være tilfelle:
Abonnenten må ha tilgang til +Alt og dermed alle våre aviser.
Abonnenten må ha besøkt Alt-tjenesten.
Abonnenten må ha valgt hvilke aviser den er interessert i inne i Alt-tjenesten.
Er dette tilfelle, får abonnenten - på én forsideplassering - presentert en sak fra forsiden til en av avisene som er valgt. Og, som nevnt, det er veldig tydelig merket hvilken avis dette kommer fra.
At det dukker opp innhold på nettavisene som redaktørene ikke har forhåndsgodkjent i detalj, er heller ikke noe nytt. Dette har vært praksis i alle norske nettaviser i åresvis gjennom såkalt programmatisk annonsering.
Skjer i full transparens
I en verden der globale teknologigiganter kjemper om folks oppmerksomhet, må vi som bransje være innovative og lydhøre overfor vårt publikums behov og ønsker. Særlig yngre lesere forventer personalisert innhold.
De av Amedias abonnenter som har valgt å betale for +Alt, har kjøpt et abonnement som gir dem tilgang til over 100 forskjellige redaktørstyrte aviser i Norge.
Jeg håper virkelig ikke det er noen som mener at å tilgjengeliggjøre dette innholdet, basert på den enkelte abonnents uttrykte preferanser, er i strid med det å drive redaktørstyrte medier. I alle fall ikke når dette skjer i full transparens.
Å tilgjengeliggjøre innhold brukerne både betaler for og ønsker, på en måte som er sømløs og god for publikum, er ingen trussel mot redaktørstyrte medier.
Det er en forutsetning for at redaktørstyrte medier skal lykkes i kampen om folks tid, mot globale giganter som ikke skyr noen midler.
———————————————-
Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.