Mandag lanserte Nationen-eier Tun Media, Min energi, en nettavis som skal fokusere på smarte energiløsninger.
Fasilitator bak prosjektet er Iver K. Gamme, som også er ansvarlig redaktør for ukeavisen Bondebladet og fagbladene Norsk Landbruk og Traktor.
Tun Media, som er eid av Amedia, har som uttalt formål å drive medievirksomhet for landbrukets og distriktenes interesser.
Gamme synes det er spennende at mediekonsernet nå beveger seg over i et nytt fagfelt.
– Det er gøy å bevege seg over i andre markeder enn der vi er representert i dag. Vi er veldig rettet mot landbruk. Med Min energi kan vi nå ut enda bredere. Det er første gang i Tun Medias historie at vi lanserer et produkt som retter seg ut over landbruk og distrikt, sier Gamme til Medier24.
– Relevant for absolutt alle
Samtidig påpeker Gamme at Min energi fortsatt har en kobling opp mot landbruket.
– Vi synes det er et relevant steg da energi er alt. Vi skriver om matproduksjon i dag, og mat er også energi. Sånn sett er det ikke veldig langt utenfor området vårt. Men vi ønsker å skrive om smart energiutnyttelse for flere enn landbruk.
Gamme forteller at formålet med Min energi er å gi leserne inspirasjon og råd om konstandseffektive energiløsninger som skal være smarte og klimavennlige.
– De høye strømprisene har gjort at det er veldig relevant for absolutt alle som ønsker å senke strømutgiftene å gjøre noe fysiske tiltak i huset sitt. Det er mange som opplever at de må gjøre tiltak for å opprettholde en viss grad av komfort.
Mandagens lansering var en soft launch, men Gamme ser for seg at de etter hvert skal bevege seg bort fra beta-stadiet.
I forkant av lanseringen har de gjort et forarbeid for å finne ut hva som finnes av publikasjoner på feltet.
– Det er mange som skriver om strøm og energimarkedet, men vi skal utelukkende fokusere på det som handler om smart energistyring.
– Blir dere alene om dette?
– Det er mange som skriver om strøm og strømsparetips, som VG og Din Side. Men vi har tenkt å bygge dette som en rendyrket nettside for alt som handler om smarte energitiltak.
Utelukker ikke andre nisjeaviser
Gamme forteller at de ser for seg å gå i dybden på teknologien som finnes der ute gjennom å skrive dybdeartikler om hva som lønner seg.
– Så håper vi også å spe på med produktnyheter og lettere stoff også. Det skal ikke bare være tunge avhandlinger. Det skal også være et forbrukernettsted som skal gi innsikt og smarte tips.
Sammen på laget får Gamme med seg Stig Øyvann og Inga Ragnhild Holst.
– Kan man forvente seg andre nisjemedier fra Tun Media
fremover?
– Jeg kan ikke si noe om det. Nå har vi etablert et produkt
med et fokus vi har tro på, og som er relevant for mer enn landbruket, svarer Gamme og fortsetter:
– Det er godt mulig det kommer andre satsinger tilsvarende andre områder fra Tun Media. Men jeg har ikke noe håndfast på det.