Bergensavisen (BA) har opprettet en egen helsegruppe innad i nyhetsredaksjonen. Gruppen vil fungere som en selvstendig gruppe, på lik linje med politisk og næringsliv som allerede var etablert.
Ina Linn Olsvoll er leder for helsegruppen. Hun forteller at Amedia-avisen så et behov for mer kompetanse om helsefeltet i redaksjonen under den første perioden av koronapandemien.
– Vi hadde behov for et miljø hvor vi kunne diskutere sakene våre. Både hvordan vi løser dem, hvem som er de beste kilden og hvem som er en god case. Det er veldig nyttig, og så vidt vi kjenner til er dette upløyd mark i Amedia, sier Olsvoll til Medier24.
God respons fra leserne
Helsegruppen ble startet som et års prøveprosjekt i mai i år, og vil bli permanent om den blir vellykket.
I tillegg til Olsvoll består gruppen av Kai Flatekvål og Silje Isager Dale. Sistnevnte stepper inn for Katherine Ferguson som for tiden er i permisjon.
Olsvoll forteller at de har fått god respons på helsesakene de lager.
– Det blir lagt merke til at vi ønsker å løfte helsejournalistikken i BA til et nytt nivå. Det er tydelig at leserne setter pris på at vi produserer mer stoff fra helsefeltet, og det er mange som tar kontakt med oss med saker de ønsker at vi skal skrive om.
– Er leserne blitt mer opptatt av helse etter pandemien?
– Det tror jeg. Jeg tror mange har fått øynene opp for helsejournalistikk, og hvor relevant det kan være for leserne, svarer Olsvoll.
– Viktig å ikke villede folk
BA-journalisten er glad for at ledelsen i avisen nå skal satse ekstra på å bygge opp kompetanse på helsefeltet i redaksjonen.
Samtidig understreker hun at BA også hadde suksess med helsejournalistikk allerede under pandemien.
– Med relativt begrensede ressurser klarte vi å hevde oss i det hektiske mediebildet. Med bidrag fra hele nyhetsredaksjonen vant vi blant annet Sølvparaplyen for prosjektet «Kriseledelse under press». Det er dette grunnlaget og denne måten å jobbe på vi nå tar med oss videre inn i helsesatsingen vår.
Hun er klar på at saker om helse krever en stor presisjon når man presenterer det til leserne.
– Det er alltid viktig med et godt kunnskapsgrunnlag om det man lager saker om. Helsejournalistikken er intet unntak, og det er for eksempel særlig viktig å presentere nyheter innenfor forskning og nye metoder på en nøktern og korrekt måte.