Etter at Sogn Avis i 2020 opplevde en firedobling av årsresultatet, fortsetter veksten i år. Avisen har en nær dobling av driftsresultatet, og årsresultatet har økt med 75 prosent. Det viser årsregnskapet.
Avisen endte fjoråret med driftsinntekter på 46,5 millioner kroner, en økning på fem millioner fra året før.
– Det ble et hyggelig år for Sogn Avis. Avisen har blitt revitalisert etter vi ble fullintegrert hos Amedia i 2020, og det har gjort at vi har fått mange støttefunksjoner, sier sjefredaktør Arve Uglum til Medier24.
Han legger til at det var en smertefull prosess.
– Mange mistet jobben, så det har hatt sin pris. Samtidig har det gjort at vi har fått et helt annet utgiftsbilde. Så økonomiske sett har det virkelig betalt seg.
Opplagsinntektene endte på 29,1 millioner kroner, opp fra 27,2 millioner, og annonseinntektene endte på 17 millioner, opp fra 14,1 millioner.
Uglum forteller at avisen de to siste årene har økt med nesten 1500 abonnenter.
– Og vi har fremdeles vekst i 2022, selv om den ikke er like kraftig. Men vi klarer å holde på de som kommer inn, sier han og legger til:
– Vi er en avis som når mange flere nå enn det vi gjorde for bare noen år siden, og vi har blitt et mer relevant annonsemedium. Avisa har gjeninntatt den plassen i lokalsamfunnet som den burde ha, sier Uglum.
– Hvordan ser året ut så langt?
– 2022 ser bra ut. Både budsjettet og forventingene stiger hvert år, men så langt ser det ut som at året skal bli ganske likt fjoråret. Vi kan ikke fortsette med den veksten vi har hatt de siste årene, sier han.
– Men vi ser at vi har gått fra å være en avis som var i litt trøbbel, med piler som pekte litt for bratt nedover, til å være en stabil og trygg arbeidsgiver. Det er en god følelse både for meg og for de ansatte, sier Uglum.