CEO i Schibsted Delivery, Hans Kristian Hallén-Hasaas.

Helthjem-eier advarer avisene mot frekvenskutt

Daglig leder i Schibsted Delivery, Hans Kristian Hallén-Hasaas, er klar på at alle må bidra med regningen hvis man skal holde distribusjonsnettverket oppe. Amedia svarer med å love mer kutt i frekvens.

Publisert

(VIKA KINO): – Frekvensreduksjon er negativ for alle som sitter i dette rommet. Det kan komme noen uante konsekvenser.

Det var budskapet fra daglig leder i Schibsted Delivery, Hans Kristian Hallén-Hasaas, under Print og papiravis-konferansen, arrangert av Medier24.

I rommet sitter ledere for papirdistribusjon for de største konsernene i landet.

Han er klar på at regningen for å sende papiravisene rundt om i landet blir større når frekvens og volum skrus ned.

– Hvis vi skal klare å holde nettverket oppe, så er vi avhengig at alle er med.

Daglig leder i Schibsted Delivery, Hans Kristian Hallén-Hasaas, er klar på at alle må bidra på distribusjons-regningen.
Daglig leder i Schibsted Delivery, Hans Kristian Hallén-Hasaas, er klar på at alle må bidra på distribusjons-regningen.

– Ikke så gøy

Schibsted Delivery eier distribusjonsselskap Helthjem sammen med Polaris, og har 80 prosent av avisdistribusjonen i landet.

Han viser til at volum er viktig for at man klarer å holde et godt leveringsnettverk oppe over hele landet for seksdagers distribusjon.

Da blir kutt i frekvens og volum en utfordring, forteller Hallén-Hasaas

Han forstår det kan være fristende å kutte kostnader forbundet med papiravisen, men mener det kan bli en kortvarig glede.

– Det kan være en glede som varer i noen år, hvis volumet i det nettverket i din geografi blir så liten at det ikke er avisdistribusjon lenger, sier han og fortsetter:

– Det er ikke så gøy for de leserne som er igjen å få fredagsutgaven levert med postbudet på mandag.

Under seansen trakk Hallén-Hasaas opp en graf som viste Helthjems start som avisdistributør, og hva man ser for seg at selskapet skal bli.

Her går selskapet fra pakke start-up, til pakke scale-up, før det blir pakkedistributør i en udefinert fremtid.

Tidligere i år opplyste Helthjem at de har sendt 33 prosent flere pakker hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor.

– Hvor lang den reisen er, er det mange i dette rommet som har en påvirkningsmulighet på. Det handler om volum og frekvens. Jeg håper vi ser 2030, og vel så det.

– På et eller annet tidspunkt er inntektene fra avisdistribusjon så lav, at man heller vil gå over til pakkedistribusjon, legger han til.

Amedia-direktør John Kvadsheim inviterer Schibsted inn døren til de nye lokalene til Amedia - som for øvrig er veldig fine, ifølge Kvadsheim.
– Her får man inntrykk av at avisene er til for distribusjon, sier Amedia-direktør John Kvadsheim.

Lover mer kutt: – Don't know when

Schibsted Norge-sjef Øyulf Hjertenes støtter Schibsted Delivery-sjefens bønn om å opprettholde seksdagers distribusjon.

– Det å holde på en seksdagersavis er viktig for Schibsted. Det vil vi prøve å gjøre så lenge som mulig, sier Hjertenes fra scenen.

Amedia har 106 aviser, hvis man tar med alle partneravisene.

De siste årene har flere av aviser kutte frekvensen for papiravisen. Da var en dårlig skjult hemmelighet at budskapet om å ikke kutte mer frekvens var rettet mot Amedia.

John Kvadsheim er konserndirektør med ansvar for trykk og distribusjon i Amedia. Han mener de ikke skyver regningen over på de andre, og peker på at brukerperspektivet mangler fra denne diskusjonen.

– Her får man inntrykk av at avisene er til for distribusjon. Det er rett og slett endret brukervaner som er årsaken til at stadig flere av Amedias aviser, og andre aviser, har gjort lokale beslutninger om å redusere frekvens, sier Kvadsheim.

– Rett og slett for å frigjøre ressurser og kapasitet for journalistikk, legger han til.

Han kunne også love alle i salen at det vil bli mer frekvenskutt.

– Don't know when. Men at det kommer, ja, også for aviser utenfor Amedia. Rett og slett fordi det er basert på de brukerendringene som vi ser.

Powered by Labrador CMS