Både opplagsinntektene og annonseinntektene økte hos Romerikes Blad i 2021, og med bare en liten økning i kostnader kan avisen skilte med et driftsresultat på 40,6 millioner kroner.
– Vi er veldig fornøyd med fjoråret. Våre medarbeidere har gjort en kjempeinnsats, de har jobbet iherdig gjennom hele året. Antall abonnenter har økt med 1,7 prosent, og vi har vekst i digitale abonnenter. At vi også lykkes godt i annonsemarkedet er gledelig ettersom det markedet er spesielt tøft.
Det sier administrerende direktør i Romerikes Blad AS, Kristina Fritsvold Nilsen til Medier24.
Hun kan fortelle at det er ikke første gang driftsresultatet bikker 40 millioner.
– Det var også så gode tall rett før finanskrisen, men driftsmarginen vår har så vidt vi vet ikke vært høyere. Det gir oss motivasjon til å fortsette å jobbe hardt og levere et flott produkt, sier hun.
Kostnadsøkningen er på rundt 2,5 millioner. En av to hovedgrunner til det er en normalisering av aktiviteter etter pandemien.
– Det andre er at vi opprettet et nytt lokalkontor med tre medarbeidere i Lørenskog. Den ultralokale satsningen MittLørenskog er vellykket, men førte til ekstra kostnader i oppstarten, forklarer Fritsvold Nilsen.
Hun, som de andre Amedia-avisene, ser positivt på Amedias satsing i Oslo, Avisa Oslo, samt at overskuddet går til konsernet.
– Amedia er en veldig god eier for lokalavisene. Fordi det er en stiftelse, går alt overskudd tilbake til journalistikken, så det er en god innretning. Romerikes Blad har fått anledning til å gjøre store satsninger de siste årene, og det har styrket bedriften og produktene, noe som kommer leserne til gode.
– Avisa Oslo er en veldig spennende satsning, som vi heier på. Vi har stor nytte av å samarbeide med Avisa Oslo både på redaksjonell og merkantil side, kommenterer hun.
- I første versjonen av denne saken sto det at RB hadde et historisk høyt driftsresultat. Det er ikke riktig. Det er driftsmarginen som er bestenotering.