Kristin Stoltenberg er denne ukens gjest i Pressepodden.

Pressepodden

Hun tar over en avis som sliter. Slik skal Kristin Stoltenberg snu Avisa Oslos negative tall

På en drøy uke har hun skiftet redaktørjobb, hatt 34 møter med ansatte og samtidig holdt seg unna bråket i Amedia. Nå legger Kristin Stoltenberg planen for å få Avisa Oslo til å tjene penger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kristin Stoltenberg har hatt sine første dager som ansvarlig redaktør i Avisa Oslo.

Det var mandag i forrige uke det ble kjent at hun tok over sjefsrollen, etter at Magne Storedal gikk på dagen fordi han hadde levert for dårlige resultater. I ettertid har konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, beklaget, og sagt at kommunikasjonen rundt overgangen kunne vært bedre.

Stoltenberg har likevel ikke latt det påvirke sin nye jobb. Hun har vært opptatt av sin egen rolle.

– Min rolle er å bli kjent med de ansatte og se fremover. Folk kan være sinte og fortvila. Det er forståelig og det må vi anerkjenne. Men jeg er ikke en del av den debatten, sier hun til Pressepodden fra Medier24.

På fire dager har hun hatt over 30 én-til-én-samtaler med de ansatte.

– Det er en fantastisk redaksjon, med gode journalister. Det har vært enormt lærerikt og veldig hyggelig.

Skal legge strategi for Avisa Oslo

Avisa Oslo startet høsten 2020, men endte på et negativt årsresultat på -37,8 millioner kroner i fjor, i det som var avisas første hele regnskapsår. Det vil si at avisen tapte over 700.000 kroner i uka gjennom hele 2021.

Avisen har rundt 8.000 abonnenter i dag.

– Vi må jo øke antall abonnenter, men akkurat hvor mange … Jeg er opptatt av at det skal gå i riktig retning, og så får vi ta det derfra, sier Stoltenberg.

Suksess i den gamle jobben

Stoltenberg kommer fra rollen som ansvarlig redaktør i Nordstrands Blad.

På de tre årene hun har vært der har de mer enn doblet abonnentene, tredoblet staben og blant annet vunnet «Årets lokale nyhetsnettsted» under Medieprisene i 2020.

I denne episoden av Pressepodden forteller hun om hvordan de fikk det til i Nordstrands Blad, og hvordan hun skal snu Avisa Oslos negative resultat.

– Jeg er litt manisk opptatt av at strategi må leves ut i hverdagen. Jeg er allergisk mot kick-off som ikke fører noe sted, sier hun om hvordan hun jobber.

Powered by Labrador CMS