Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl

Amedia kaller sin egen håndtering klønete: – Vi har ikke vist oss fra vår beste side

Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, tar selvkritikk på hvordan konsernet kommuniserte utad da det ble gjennomført redaktørbytte i Avisa Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mandag forrige uke sprakk nyheten om at Magne Storedal er ferdig i Avisa Oslo etter nærmere to år som ansvarlig redaktør.

Nyheten førte til tårer og sjokk i redaksjonen. Flere kilder fortalte til Medier24 at de opplevde at Storedal hadde fått sparken. Klubben satt også igjen med flere spørsmål.

Samtidig ble det klart at Kristin Stoltenberg skulle ta over roret etter Storedal.

Nå, en uke senere, er det klart at Storedal går over i en ny stilling som leder for et nytt utviklingsprogram for journalister.

Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, forteller til Medier24 at Storedal fikk beskjeden i et møte onsdag for snart to uker siden.

I samme møte fikk Storedal tilbudet om stillingen han nå har takket ja til.

Medier24 spør konsernsjefen om Storedal takket nei eller tok tenkepause.

– Det har vært ulike diskusjoner, men det er til syvende og sist hans privilegium å takke ja til det. Det er jeg svært glad for, sier Opdahl.

Konsernsjefen innrømmer at måten konsernet har håndtert dette på ikke har vært det beste.

– Jeg har beklaget overfor Storedal at vi har kommunisert utydelig i forbindelse med hans avgang. Det var klønete av oss. Det tar vi med oss videre og skal lære av det.

Han sier uka som har vært kunne vært bedre.

– Her har vi ikke vist oss fra vår beste side. Vi burde kommunisert på en bedre måte, og det er en lærepenge for oss, kommenterer han.

– Viktig mann for Amedia

Opdahl er glad for at han til slutt fikk Storedal med seg videre.

– Han har gjort en enestående jobb i Avisa Oslo og vært med på å legge ned et solid fundament. Det hadde en fin utvikling. Dessverre har utviklingen stagnert noe, og står ikke helt i stil med ambisjonen Amedia har. Da fant vi ut at det var på tide med et vaktbytte på toppen, forklarer konsernsjefen.

Opdahl var selv mannen som inviterte Storedal inn for å se på prosjektet Oslo før det i det hele tatt var registrert som selskap.

Storedal har jobbet i journalistikken i rundt 40 år.

– Å formidle hans kompetanse til en ny generasjon med journalister er viktig og riktig. Å kunne overføre perspektivene, kompetansen og erfaringene på en systematisk måte til nye generasjoner og andre journalister er helt naturlig for oss. Det er mange som har mye å lære av Magne Storedal, forteller Opdahl.

Powered by Labrador CMS