I november 2020 gikk Amedia ut med nyheten om at de skulle ta en betydelig posisjon i hovedstaden med Avisa Oslo. Med intet mindre enn 35 redaksjonelle årsverk og et solid kommersielt apparat i ryggen, skulle avisa bli lønnsom i løpet av 2-3 år.
Nå er fasiten her:
Etter sine tre første leveår står opplaget på stedet hvil, lesertallene synker, inntektene er ikke særlig imponerende og lønnsomhet kan de se langt etter. Dessuten har det konserninterne gründerprosjektet spist ledere, redaktører og styreledere til frokost, lunsj og middag.
Det har med andre ord kostet Amedia godt over 100 millioner kroner å få på plass noen få tusen abonnenter og litt direktetrafikk. Det er ikke mye å skryte av.
Så er det sånn at det er betydelig forskjell på hva man kan forvente av resultater når man starter avis i Oslo - og i andre markeder. Oslo er rett og slett et helt annet ballgame med en befolkning som i langt større grad enn andre steder, baserer seg på innflytting og innvandring. Men nå har forhåpentligvis også Amedia sett hvor vanskelig det er å bygge noe fra scratch.
Gi det tid
«Skriv om hvor dårlig det går i Avisa Oslo», sa en ivrig leser i en konkurrerende avis - bare måneder etter lanseringen.
Jeg har mye positivt å si om journalister, men de færreste av dem vet hva det betyr å bygge en bedrift - og har generell veldig liten forståelse for økonomi, næringsliv og ikke minst gründerskap. For det tar tid å bygge lønnsomhet - slik Avisa Oslo fortsatt ikke har klart.
Derfor var det ikke grunnlag for å kritisere prosjektets økonomiske eller posisjonsmessige standing etter noen måneder. Nå har det derimot gått flere år - og ikke glem hva ambisjonen var: Å bli bærekraftige innen 2-3 år. Det har de ikke.
Det er sjelden interessant å se på driftsresultatet i en gründervirksomhet de første årene, men når topplinja heller ikke er særlig imponerende, er det grunnlag for å trille terningen. Vi forstår at de tjener i overkant av 30 millioner kroner og har et driftsresultat på minus 18 millioner kroner for 2023, ifølge Kampanje.
Det er kult at Amedia ikke bare kjøper, men også bygger på egen kjøl - er det noen som kan tåle å organisk jobbe opp en ny merkevare, så er det stiftelseseide Amedia. Forhåpentligvis har man lært at det lønner seg å bygge i det små - og skalere gradvis.
Her er mitt inntrykk etter 1.300 dager med Avis Oslo:
- Det hadde for store kostnader fra starten av.
- Det forelå ikke en god nok plan da man lanserte.
- Man hadde ikke rett redaksjonell strategi.
- Amedia undervurderte konkurransebildet.
- Synergiene med andre merkevarer i området ble ikke tatt ut
Ikke vært relevante
Jeg kan litt om å bygge selskap, omsetning og lønnsomhet. Vi har lyktes med mye på de snart 10 årene vi har holdt på - og vi har mislyktes med mye. Men den viktigste læringen jeg har gjort meg - og som jeg tror kan være relevant her - er at du må ta nødvendige grep raskt.
Det ser ut som de har gjort nå. Hoder har rullet og man har skrudd på maskineriet.
Fra utsiden kan det oppleves som at Avisa Oslo har gått på trynet, men det er mye positivt her også. De har fått inn et nytt lederskap som ser ut til å skjønne leserne og målgruppa i langt større grad, de har et kostnadsbilde som er sunnere - og de har skrudd på strategien, som de nå høster fruktene av.
– Det som er gøy for oss er at vi nå i en tid hvor det er krevende for mediebransjen, vokser. Vi har 30 prosent mer lesing sammenlignet med for et år siden, og har aldri hatt så mange abonnenter som nå, sier forteller nyhetsredaktør Hanne Taalesen til Medier24 torsdag.
Det er bra. Og tyder på at noe er i ferd med å snu.
For det er jo et paradoks at jeg har bodd i Oslo i åtte år - og siden lanseringen av Avisa Oslo, har jeg vært innom en håndfull ganger. De har rett og slett ikke vært relevante for meg.
Så skal det sies at flesteparten av besøkene har kommet det siste halve året.
Det kan tyde på at vi har det beste foran oss.
Det er lov å håpe!
———————————————-
Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.