I Nordlys, Troms og Finnmarks største avis, har økningen vært på 4,33 prosent.
Sjefsredaktør i Nordlys, Helge Nitteberg, er fornøyd med økningen i tallene.
– Vi ser at 2020 fortsatte i en god trend vi har hatt de siste fem-seks årene. Året har også utmerket seg spesielt med den ekstraordinære interessen for korona-stoff, sier han til Medier24.
Selv om Nord-Norge har vært mer forskånet fra store smittetendenser, har Tromsø hatt noen runder med korona-utbrudd og ekstra oppmerksomhet.
– Det var i Tromsø vi fikk det første smittetilfellet. Så det vakte stor oppmerksomhet i februar-mars i fjor. I tillegg hadde vi smitteutbruddet på Hurtigruten som fikk både lokal og nasjonal oppmerksomhet, forteller han.
Nitteberg legger til at det er positivt at det er økning generelt i mediebransjen, ikke bare hos Nordlys.
– Det er gledelig å se at journalistikken har styrket sin posisjon i løpet av det siste året, og at befolkningen søker til de etablerte mediene.
66 prosent digitale
Avisen har også merket god respons på Amedias nye abonnementsløsning som ble lansert i mai 2020, +Alt.
– Det er et produkt mange av våre abonnenter har vært interessert i, og det bidrar positivt til at nye lesere kommer til og vil prøve oss, sier han.
– Tromsø er en by som består av folk fra hele landet, hvor mange ikke er født og oppvokst her. Mange har en lokalavis de følger, i tillegg til den avisen som er mest relevant der de bor. Da er det en stor styrke å kunne tilby et slikt abonnement, mener Nitteberg.
I fremleggingen av opplagstallene onsdag, la også Amedia–direktør Anders Opdahl vekt på det nordnorske løftet.
– Nordlys er en klassisk og typisk regionsavis som har klart å digitalisere 66 prosent av brukerne og skapt seg en solid digital posisjon. Det er en helt annen forutsetning enn vi hadde for to og fire år siden, sier Opdahl i fremleggingen.
Han legger til at de nord-norske også har hatt en ekstra vekst på grunn av Bodø-Glimts fantastiske sesong i 2020.
Tre-trinns rakett
Avisa Nordland er en av avisene som har merket veldig vekst av fotball-lagets suksess.
De hadde en økning på 8,36 prosent i siste halvdel av 2020. Avisen er Nordlands største og sto for halvparten av de nye abonnentene i fylket.
Konstituert sjefsredaktør, Markus Rask Jensen, forteller til Medier24 at det var flere grunner til den store økningen.
– Informasjonsbehovet under korona har selvfølgelig hatt en del å si. Den andre store biten er at vi hadde rettighetene til å vise Bodø-Glimt sine Europa-cup-kamper.
Han beskriver året som en tre-trinns rakett.
– Vi fikk en klar økning i starten av pandemien. I tillegg hadde vi en fin utvikling i sommer, da det var rolig på korona-fronten. Det kan jeg ikke forklare med annet enn at vi har levert god journalistikk, og at folk hadde lyst til å lese om noe annet.
Og til slutt kom det lokale fotball-laget sitt seriegull.
– Vi satte både dags- og ukesrekord da Bodø-Glimt spilte mot Milan. Nå som vi har fått et stort smitteutbrudd i byen, er disse rekordene slått igjen, så vi ser en boost inn i 2021 også, sier han.
I likhet med Nitteberg, ser også Rask Jensen økningen som kommer fra +Alt abonnementet til Amedia.
– Det har gitt en god effekt. Vi vil nok se en korreksjon ved neste målepunkt, men det er veldig gledelig at vi løfter bunnplanken, sier han.