Mediepolitisk talsmann Trond Giske i Ap.

Trond Giskes forslag ble nedsablet av «alle». Nå slår han tilbake

Arbeiderpartiet-politikeren mener hans forslag om ny medieeierskapslov blir utsatt for stråmannsargumentasjon.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

undDiskusjonen rundt den gamle medieeierskapsloven blusset opp forrige uke. Arbeiderpartiet-politiker Trond Giske var ute i Klassekampen og ønsket et øvre tak for hvor mye et mediekonsern kan eie av det samlede avisopplaget.

Utspillet har fått kritikk fra både regjeringspartier og Frp. Også mediekonsernsjefene har avfeid argumentene til Giske som gammeldags.

Nå slår den tidligere kulturministeren tilbake, og kaller kritikken for en stråmannsargumentasjon.

– De får det til å fremstå som at vi er imot konserner. Det er vi ikke. Eierskapsloven hindrer ikke konserner, men den sikrer at vi i det minste har tre aviskonserner, sier Giske til Medier24 og fortsetter:

– Argumentasjonen fra høyresiden og fra noen i konsernene, tilsier at de mener det er uproblematisk om det blir et duopol i avisverden.

Redd for polarisering

Flere av kritikerne mener at medieeierskapsloven blir unødvendig når konkurranseloven vil regulere at konsernene blir for store.

Giske kontrer med at den ikke tilbyr nok sikkerhet.

– Det kan hende at konkurranseloven kan hindre et duopol, men vi føler oss ikke trygg på det. Når det gjelder mangfold i mediesektoren, så har medieeierskapsloven en viere begrunnelse enn kun de økonomiske markedsforholdene, sier han.

Utgangspunktet for debatten var undersøkelsen som Medietilsynet kom med før jul. Den viser at de tre store konsernene, Amedia, Schibsted og Polaris vokser for år til år.

Direktør i Medietilsynet, Mari Velsand, understreket da viktigheten av at mediehusene beholder sin egenart, og påpekte at økt konsolidering kan få negative konsekvenser for mediemangfoldet.

Giske støtter dette synet.

– Det er selvsagt mangfold i meninger innenfor konsernene. Men vi skal ikke langt utenfor Norges grenser hvor mediene, i løpet av kort tid, har blitt svært polarisert, og til dels ensrettet.

– Det eneste som på lang sikt kan bidra med å motvirke det, er eier-mangfold i mediene, legger han til.

– Ingen garanti mot fusjoner

– Hva er det verste scenarioet du ser for deg?

– Det åpenbare er om ett av konsernene kjøper et annet. Vi vet at Schibsted og Polaris har tette bånd, og vi kan fort se for oss en fusjon mellom dem som da vil ha over 50 prosent av avismarkedet, svarer Giske.

Selv om konsernsjefene i dag ikke har planer om å kjøpe hverandre opp, så mener Giske at man ikke har garantier mot dette på lang sikt.

– Vi har ingen garanti for at eierne i fremtiden ønsker et mangfold innenfor sitt eget konsern - slik dagens eiere tenker.

Flere kritiserte forslaget for å være gammeldags. Giske er enig i at man må tenke nytt i en ny medieeierskapslov.

– Vi skal selvfølgelig ta innover oss at verden har blitt digital. Det å se på papiropplag alene, det er gammeldags. Vi er helt åpen for å diskutere hvordan størrelse i 2020-årene skal telles og regnes, sier han.

– Hindrer ikke organisk vekst

Det siste året har man opplevd en stor satsing i mediebransjen, og de store konsernene har opprettet flere aviser rundt om i landet.

Dette har ført til mange nye stillinger for journalister, og man har i forsiktighet begynt å snakke om en liten gullalder for bransjen.

Giske mener at forslaget har blitt misforstått for å legge demper på dette.

– Medieeierskapsloven hindrer ikke at konsernene kan vokse med organisk vekst. De kan vokse helt fritt. Om alle avisene i Amedia dobler opplaget eller nettreff, så vil det være fullt lovlig. Loven vil hindre oppkjøp og funksjoner som svekker mediemangfoldet.

– Så Arbeiderpartiet vil ikke bli en festbrems?

– Selvfølgelig ikke. De enkelte avisene i mediekonsernene kan ta det helt med ro. De kan fortsatt være en del av et konsern, og de kan fortsatt vokse. Vi ser utviklingen hvor det blir vanskeligere å stå alene. Desto viktigere blir det da at vi får et mangfold av konsern, svarer Giske.

Powered by Labrador CMS