Mediepolitisk talsperson i Høyre, Tage Pettersen, mediepolitiske talsperson i Venstre, Carl-Erik Grimstad og medlem i familie- og kulturkomiteen for Frp, Silje Hjemdal.

Avviser bremsing av medie­konsernene: – Lurer på om Trond Giske har fulgt med i medie­bildet

Både Høyre, Venstre og Frp synes forslaget fra de rødgrønne om å innføre et øvre tak for hvor mye et konsern kan eie av det samlede avisopplaget er gammeldags.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag var de rødgrønne partiene ute i Klassekampen og meldte at de ønsker å gjeninnføre et øvre tak for hvor mye et mediekonsern kan eie av det samlede avisopplaget i Norge.

Utgangspunktet er en undersøkelse som Medietilsynet la fram før jul. Her kommer det frem at Schibsted, Amedia og Polaris Media kontrollerer 71 prosent av det samlede avisopplaget i Norge.

Høyres mediepolitiske talsperson, Tage Pettersen, er enig med at man må følge med på eierforholdet i mediebransjen.

– Det har jeg tatt til orde for siden jeg var saksordfører for mediemeldingen. Jeg har imidlertid ikke opplevd at dette har vært noen stor sak for opposisjonen før nå. At flere av dem ønsker en lov med et øvre tak overrasker nok ingen, sier Pettersen til Medier24.

Internasjonal sammenheng

Trond Giske (AP) ønsker å gjeninnføre det øvre taket som lå i medieeierskapsloven. Tidligere var denne grensen på 33 prosent.

Pettersen minner om at ingen av konsernene er over denne grensen i dag, og mener man må se på hvordan man skal måle opplag i en mediebransje som er i stadig digital utvikling.

– Det store spørsmålet i dag er jo hvordan vi skal måle dette. Tradisjonelt er det antall papiraviser som legges til grunn. Men i 2021, eller 2024 så er nok ikke dette like relevant lenger, sier han.

Den digitale utviklingen bidrar også til en globalisering av mediebransjen her til lands. Pettersen mener at en grense på 33 prosent her i Norge betyr mindre i en gigantisk internasjonal bransje.

– Mediemangfold betyr også eiermangfold. Det må sees i en internasjonal sammenheng og på en måte som gjenspeiler den teknologiske utviklingen, sier Pettersen.

Mediepolitisk talsperson i Høyre, Tage Pettersen og mediepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Trond Giske.

– Gammeldags

Mediepolitisk talsperson i Venstre, Carl-Erik Grimstad, forstår ikke hvorfor de rødgrønne tar opp denne problemstillingen nå.

– Det blir noe veldig gammeldags over diskusjonen som de rødgrønne nå trekker frem, sier Grimstad til Medier24.

Han mener at de store konsernene bidrar til å styrke små lokalaviser med økonomiske muskler i en tid hvor internasjonale kjemper stikker av med annonseinntektene.

– Dette er ikke et problem akkurat nå. Det viktigste er å få opp mangfoldet i mediebransjen og skape økonomi i medieforetakene og norske aviser i det hele tatt. Problemet i dag er utfordringene fra Facebook og Google, sier Grimstad.

– Det å begynne med eierbegrensning nå, som kanskje legger en alvorlig demper på å føre en ansvarlig økonomisk politikk i medieforetakene, er ikke veien å gå, legger han til.

Samtidig er Grimstad klar på at det åpenbart finnes en grense for hvor mye et konsern kan eie av det samlede avisopplaget. Men påpeker at den grensen enda ikke er nådd.

Usikker på om Giske har fulgt med

Også Silje Hjemdal fra Fremskrittspartiet (Frp) stiller spørsmålstegn med hvorfor Arbeiderpartiet, med Senterpartiet og SV, tar opp denne diskusjonen.

– Jeg lurer på om Trond Giske har fulgt med i mediebildet siden han gikk av som kulturminister. Situasjonen er en helt annen i dag enn på hans tid. Flere mediehus har slitt med å omstille seg, og de har dratt fordel av å være med i større konsern, sier hun til Medier24.

Mediepolitiske talsperson i Venstre, Carl-Erik Grimstad, mener forslaget om å gjeninnføre medieeierskapsloven er gammeldags.

Hjemdal er klar på at alle forslag skal behandles i Stortinget, men sier at Frps linje er at det i utgangspunktet var en god idé å fjerne medieeierskapsloven. 

– Frp ønsker fri konkurranse og det skal ekstremt mye til for at man skal legge begrensninger for eierskap, sier hun.

Powered by Labrador CMS