Nå fraråder også de to andre store mediekonsernene de rødgrønne å sette et eierskapstak.
Konserndirektør i Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes, setter pris på at Giske engasjerer seg i mediemangfoldet, men mener han bommer med løsningen.
– Vi kan ikke se at det finnes noe dokumentasjon på at mediene blir mer ensrettet av å være en del av et konsern. Vi kjenner heller ikke til at norske mediekonsern har forsøkt å instruere redaktører til å ta bestemte standpunkter eller prioriteringer, sier Tveitnes til Medier24.
Tveitnes understreker at uavhengigheten til redaksjoner står høyt i norske mediekonsern.
– Vi har en medieansvarslov som sikrer redaktørenes uavhengighet. Vi har normer i redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten, som er respektert av både redaktører og eiere. Så vi har mekanismene for å opprettholde skillet.
Hun mener tvert i mot at mediehusene styrker seg ved å være med i et konsern.
– Det trengs spesielt kompetanse og utviklingskraft i den digitale transformasjonen som vi står i. Det gjør du bedre og mer effektiv i større miljøer, sier hun og legger til:
– Hvis ikke de store konsernene hadde hatt den drivkraften, så hadde kanskje flere mediehus falt fra.
Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, mener at det er konkurranseloven som skal være førende når det gjelder hvor mye mediekonsern skal eie.
Han ønsker seg ikke tilbake til medieeierskapsloven.
– Hvis det skulle bli alt for få aktører, så har vi konkurransemyndighetene som kan følge dette opp. Det var en opplagsregel som gjaldt den gangen, og det funker ikke å snakke om nå, sier Koch til Medier24.
– Verdensledende
Han mener påstanden fra Giske om at mediene i store konsern blir mer ensrettet er helt feilaktig.
– Verken vi, Amedia eller Schibsted driver med noe styring av media. Vi bidrar til at mediehusene klarer den digitale transformasjonen best mulig. Man ser at hvis man ikke er med i et konsern eller en større allianse, så har ikke det enkelte mediehus sjanse eller kraft nok til å gjennomføre en vellykket digital transformasjon, sier han.
Koch viser til at den digitale utviklingen i Sverige ligger langt bak Norge, som han mener er verdensledende.
Selv om han synes Giske tar opp en viktig diskusjon om mangfold i media, så mener Koch at inngangen blir helt feil.
– Vi dyrker det enkelte mediets posisjon. Polaris er bare et verktøy som bidrar med kompetanse. De største konkurrentene våre er Google og Facebook, som kommer inn på markedet. Hvis vi ikke kan slå tilbake kraftfullt, så vil vi tape den kampen, sier Koch.
– Vanskelig å stå alene
Agderposten er ett av mediehusene som var selvstendige før de ble kjøpt opp av Polaris i 2019.
Sjefredaktør og daglig leder, Katrine Lia, sier at det er veldig vanskelig å stå alene i dagens medieverden.
– Våre største konkurrenter er ikke de andre mediehusene, men Facebook, Google og Youtube. De holder til i andre land og har teknologiske muskler som vi, en tidligere familieeid bedrift, bare kan drømme om, sier Lia til Medier24.
– Er det umulig å stå alene i dagens medieverden?
– Jeg skal ikke si at det er umulig. Men det er veldig vanskelig. For Agderpostens del så er det mange fordeler med å komme inn i et større konsern. Spesielt når det kommer til digital utvikling, sier hun.