De
skriver at de oppnådde en tilfredsstillende EBITDA på 370 millioner kroner. Det
er en nedgang på 254 millioner fra 2021. Marginen endte på 9,7 prosent, ned fra
15,2 prosent.
Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, påpeker at tilfredsstillende
er et relativt begrep.
– Men for det første hadde vi et resultat i 2021 som var det
høyeste vi har hatt, og ikke minst drevet av pandemien hvor etterspørselen for
journalistikk var ekstremt høy, sier han til Medier24.
– Har sterk finansiell rygg
Opdahl legger til at konsernet det siste året har satset
tungt på store investeringer i nye posisjoner og partnerskap og ansatt flere journalister.
– I tillegg har vi investert tungt i teknologi. Blant annet
Alt-portalen. Det sier seg selv at det slik innovasjon ikke lages av to personer i en garasje.
Amedia skriver også i fremleggingen at de har gjennomført
kostnadstilpasninger. Men Opdahl sier konsernet ikke gjør drastiske kutt i form av sentraliserte kostnadsprogrammer.
– Jeg har vært med på store kutt før, blant annet da Amedia i
2014 kuttet 500 millioner kroner på noen måneder. Jeg mener man skal forsøke å unngå det så
langt det overhode er mulig. Og for oss er det mulig for øyeblikket, sier han
og legger til:
– Vi har en sterk finansiell rygg.
Vil komme flere frekvenskutt
Det siste halve året har flere Amedia-aviser kuttet i papirfrekvensen.
Og Opdahl viser til lokale prosesser og
utelukker ikke at det kommer flere lokale initiativ i løpet av året.
– Det er klart at vi i mange år nå har utfordringer knyttet til distribusjon. Det er ikke blitt kortere å kjøre fra Troms til Balsfjord de siste årene, samtidig som det er markant fall i antall papiravisabonnenter, sier han og legger til:
– Men når aviser i Amedia har valgt å ta frekvenskutt, så har vi som eier valgt å
opprettholde den redaksjonelle finansieringen, og fokusert skapere på den digitale
veksten. Og det fungerer heldigvis.
Under fremleggingen kunne konsernledelsen fortelle at 80
prosent av alle abonnenter i konsernet er innom digitale nettaviser ofte.
– Er ikke det en høy nok prosent til at man kan kutte papiravisen
nå?
– Ja, i teorien kan man si det. Men så er det sånn at man
ikke skal gå langt foran paraden. Det er fortsatt sånn at vi har en potent
annonseøkonomi på papir og for enkelte i kundesegmentet er papir fortsatt det viktigste.
Og det må vi forholde oss til, sier Opdahl og legger til:
– Jeg skulle ønske at verden var så enkel at man kunne gått
fra A til B med en gang, men slik er det ikke.