Konstituert sjefredaktør i Romerikes Blad, Rune Bernhus, sjefredaktør i Nidaros, Stig Jacobsen, sjefredaktør i Bergensavisen, Guro Valland, sjefredaktør i Ringerikes Blad, Sissel Skjervum Bjerkehagen, sjefredaktør i Telemarksavisa, Ove Mellingen og sjefredaktør i Nordlys, Helge Nitteberg
Samtlige redaktører som Medier24 har snakket med er positive til den nye fellesløningen. Øverst fra venstre: konstituert sjefredaktør i Romerikes Blad, Rune Bernhus, sjefredaktør i Nidaros, Stig Jacobsen, sjefredaktør i Bergensavisen, Guro Valland, sjefredaktør i Ringerikes Blad, Sissel Skjervum Bjerkehagen, sjefredaktør i Telemarksavisa, Ove Mellingen og sjefredaktør i Nordlys, Helge Nitteberg

Amedia-redaktørene tror på fellesløsningen Alt: – Supervåpen

Redaktører på tvers av Amedia-konsernet har troen på den nye plattformen for konsernets aviser.

Publisert

Tirsdag kom nyheten om at Amedia har laget en felles nyhetsplattform for konsernets aviser.

I Alt får abonnentene en personalisert nyhetsstrøm med journalistikk fra avisene som de er mest interesserte i.

Konsernet beskriver det som «Spotify for nyheter».

Medier24 har spurt et knippe av konsernets redaktører hva de synes om den nye løsningen.

Tror tilbudet blir bedre

Sjefredaktør i Nidaros, Stig Jakobsen, er positiv til den nye løsningen.

– En slik løsning snakket jeg om med Anders Opdahl i 2015, da vi var konkurrenter. Da snakket vi om at en gang vil vi gjøre med aviser som med TV–pakker, sier han til Medier24.

Jakobsen mener løsningen er utrolig positiv for leserne.

– Jeg tror tilbudet blir bedre, og jeg tror leserne vil bli tettere knyttet til avisen. Og for mange som er knyttet til flere steder, og har interesser på flere områder, vil det bli dyrt å ha flere abonnementer.

– Er du redd for at dette tar leserne ut av Nidaros, og inn på Alt?

– Det drypper jo litt på klokkeren også, svarer Jakobsen.

– Supervåpen

Sjefredaktør i Nordlys, Helge Nitteberg, mener løsningen er kjempebra.

– Sammenlignet med hvordan det har vært, så blir det mye lettere for abonnentene å finne innholdet som er relevant for den enkelte.

– Jeg vet at det er jobbet godt og lenge med denne løsningen, og at det er gjort tilpasninger underveis basert på kvalitative og kvantitative tester. Dette er et supervåpen i kampen om folks tid, sier han.

Han tror det vil bidra til at de som er abonnenter får en ekstra god grunn til å fortsette med det, ettersom de får vesentlig mer verdi i abonnementet sitt.

– Og de som vurderer å bli abonnent har nå fått en god grunn til å hoppe ned fra gjerdet. Skal vi lykkes med å få flere abonnenter, må vi først og fremst tilby knallgodt lokalt innhold hver dag. I tillegg må vi være flinke til å fortelle om alt det du får på toppen av å være Nordlys-abonnent, sier Nitteberg.

Tror leserne velger begge

Rune Bernhus, konstituert sjefredaktør i Romerikes Blad, sier at avisen er positive til mulighetene løsningen gir.

– Jeg tror dette vil være positivt for våre lesere, man får samlet stoffet fra alle Amedia–avisene på et sted.

Han sier de ikke er redd for å miste lesere til den nye plattformen.

– Nei, vi har jo også hatt +alt en god stund, og har ikke mistet lesere til det. Nå er det fremdeles tidlig å se effekten, men jeg tror våre abonnenter vil forholde seg både til RB.no i tillegg til Alt, sier Bernhus.

– Gir mer

Ansvarlig redaktør i Telemarksavisa (TA), Ove Mellingen, er veldig begeistret for den nye løsningen.

Han mener stadig flere lesere også er interessert i nyheter fra andre steder enn hvor de bor.

– Jeg er interessert i det som foregår i Telemark, i Vestfold og Bergen. Gjennom appen så får jeg en veldig god oversikt, sier bergenseren til Medier24.

Han mener det er ingen i Norge som kan tilby noe som ligner på den nye Alt-løsningen.

– Amedia har et omfang og en bredde på stoffet slik at samfunnsengasjerte mennesker får en helt fantastisk oversikt.

– Men du er ikke redd for at dere mister litt av trafikken her da?

– Jeg tror det blir mer lesing. Folk blir ikke mindre interessert i Telemark, selv om de kan følge med hvor de vokste opp. Jeg tror dette er et supplement. Det erstatter ingenting, men det gir mer, svarer Mellingen.

– Tror ikke Alt er i direkte konkurranse

Ansvarlig redaktør i Bergensavisen (BA), Guro Valland, mener løsningen er en god måte å formidle journalistikken i konsernet.

– Det virker som en smart måte å presentere kraften som ligger i Amedias journalistikk. Det er rundt 100 aviser i Amedia-familien. Det er ikke gitt at abonnentene får med seg den relevante journalistikken som finnes der ute, sier Valland til Medier24.

Hun ser på løsningen som en ny anledning for BA til å løfte fram deres journalistikk til flere.

– Ulike brukere har ulike behov. For noen kan denne type tjenester være veldig riktig. Samtidig har jeg veldig troen på vår egen plattform for BAs journalistikk i Bergen. Merkevaren vår står sterkt.

– Men du er ikke redd for å miste lesere til Alt?

– Hovedhensikten er å presentere mer journalistikk fra Amedia, og det fremstår for meg at dette er en tilleggstjeneste. Jeg tror ikke Alt er i direkte konkurranse med BA-plattformen, svarer Valland.

Ikke redd for å miste verken optiker eller lesere

Ansvarlig redaktør i Ringerikes Blad, Sissel Skjervum Bjerkehagen, synes også den nye løsningen ser veldig bra ut.

Hun mener den løser noe av det Alt+-konseptet så langt ikke har fått til.

Som eksempel trekker hun fram sin egen optiker, som omfavnet Alt-produktet under korona.

– Under en synstest så viste han meg at han hadde lastet ned rundt 15 apper for å følge med på de forskjellige avisene. Det var tungvint og ikke en sømløs løsning for å finne fram til innholdet man faktisk hadde tilgang på, sier Bjerkehagen til Medier24.

– Så gjenstår det å se om leseren får det hen finner er interessant, og at vi får vist fram den kjempeverdien jeg mener det er med å ha tilgang til hele dette universet, legger hun til.

– Men du er ikke redd for å miste optikeren din og andre lesere til denne plattformen?

– Jeg er mest opptatt av at de skal finne relevant stoff for seg selv. At de finner RBs lokalstoff der gir oss tilbake en trafikk, svarer Bjerkehagen.

Powered by Labrador CMS