Tirsdag kom nyheten om at Amedia har laget en felles nyhetsplattform for konsernets aviser.
I Alt får abonnentene en personalisert nyhetsstrøm med journalistikk fra avisene som de er mest interesserte i.
Konsernet beskriver det som «Spotify for nyheter».
Medier24 har spurt et knippe av konsernets redaktører hva de synes om den nye løsningen.
Tror tilbudet blir bedre
Sjefredaktør i Nidaros, Stig Jakobsen, er positiv til den
nye løsningen.
– En slik løsning snakket jeg om med Anders Opdahl i
2015, da vi var konkurrenter. Da snakket vi om at en gang vil vi gjøre med aviser
som med TV–pakker, sier han til Medier24.
Jakobsen mener løsningen er utrolig positiv for leserne.
– Jeg tror
tilbudet blir bedre, og jeg tror leserne vil bli tettere knyttet til avisen. Og
for mange som er knyttet til flere steder, og har interesser på flere områder,
vil det bli dyrt å ha flere abonnementer.
– Er du redd for at dette tar leserne ut av Nidaros, og inn
på Alt?
– Det drypper jo litt på klokkeren også, svarer Jakobsen.
– Supervåpen
Sjefredaktør i Nordlys, Helge Nitteberg, mener løsningen
er kjempebra.
– Sammenlignet med hvordan det har vært, så blir det mye
lettere for abonnentene å finne innholdet som er relevant for den enkelte.
–
Jeg vet at det er jobbet godt og lenge med denne løsningen, og at det er gjort
tilpasninger underveis basert på kvalitative og kvantitative tester. Dette er
et supervåpen i kampen om folks tid, sier han.
Han
tror det vil bidra til at de som er abonnenter får en ekstra god grunn til å
fortsette med det, ettersom de får vesentlig mer verdi i abonnementet sitt.
– Og de som vurderer å bli abonnent har nå fått en god grunn til
å hoppe ned fra gjerdet. Skal vi lykkes med å få flere abonnenter, må vi først
og fremst tilby knallgodt lokalt innhold hver dag. I tillegg må vi være flinke
til å fortelle om alt det du får på toppen av å være Nordlys-abonnent, sier
Nitteberg.
Tror leserne velger begge
Rune Bernhus, konstituert sjefredaktør i Romerikes Blad,
sier at avisen er positive til mulighetene løsningen gir.
– Jeg tror dette vil være positivt for våre lesere, man
får samlet stoffet fra alle Amedia–avisene på et sted.
Han sier de ikke er redd for å miste lesere til den nye
plattformen.
– Nei, vi har jo også hatt +alt en god stund, og har ikke
mistet lesere til det. Nå er det fremdeles tidlig å se effekten, men jeg
tror våre abonnenter vil forholde seg både til RB.no i tillegg til Alt, sier
Bernhus.
– Gir mer
Ansvarlig redaktør i Telemarksavisa (TA), Ove Mellingen, er
veldig begeistret for den nye løsningen.
Han mener stadig flere lesere også er interessert i nyheter
fra andre steder enn hvor de bor.
– Jeg er interessert i det som foregår i Telemark, i Vestfold
og Bergen. Gjennom appen så får jeg en veldig god oversikt, sier bergenseren
til Medier24.
Han mener det er ingen i Norge som kan tilby noe som ligner
på den nye Alt-løsningen.
– Amedia har et omfang og en bredde på stoffet slik at samfunnsengasjerte
mennesker får en helt fantastisk oversikt.
– Men du er ikke redd for at dere mister litt av trafikken
her da?
– Jeg tror det blir mer lesing. Folk blir ikke mindre
interessert i Telemark, selv om de kan følge med hvor de vokste opp. Jeg tror
dette er et supplement. Det erstatter ingenting, men det gir mer, svarer
Mellingen.
– Tror ikke Alt er i direkte konkurranse
Ansvarlig redaktør i Bergensavisen (BA), Guro Valland, mener løsningen er en god måte å formidle journalistikken i konsernet.
– Det virker som en smart måte å presentere kraften som ligger i Amedias journalistikk. Det er rundt 100 aviser i Amedia-familien. Det er ikke gitt at abonnentene får med seg den relevante journalistikken som finnes der ute, sier Valland til Medier24.
Hun ser på løsningen som en ny anledning for BA til å løfte fram deres journalistikk til flere.
– Ulike brukere har ulike behov. For noen kan denne type tjenester være veldig riktig. Samtidig har jeg veldig troen på vår egen plattform for BAs journalistikk i Bergen. Merkevaren vår står sterkt.
– Men du er ikke redd for å miste lesere til Alt?
– Hovedhensikten er å presentere mer journalistikk fra Amedia, og det fremstår for meg at dette er en tilleggstjeneste. Jeg tror ikke Alt er i direkte konkurranse med BA-plattformen, svarer Valland.
Ikke redd for å miste verken optiker eller lesere
Ansvarlig redaktør i Ringerikes Blad, Sissel Skjervum Bjerkehagen,
synes også den nye løsningen ser veldig bra ut.
Hun mener den løser noe av det Alt+-konseptet så
langt ikke har fått til.
Som eksempel trekker hun fram sin egen optiker, som omfavnet
Alt-produktet under korona.
– Under en synstest så viste han meg at han hadde lastet ned
rundt 15 apper for å følge med på de forskjellige avisene. Det var tungvint og
ikke en sømløs løsning for å finne fram til innholdet man faktisk hadde tilgang
på, sier Bjerkehagen til Medier24.
– Så gjenstår det å se om leseren får det hen finner er
interessant, og at vi får vist fram den kjempeverdien jeg mener det er med å ha
tilgang til hele dette universet, legger hun til.
– Men du er ikke redd for å miste optikeren din og andre
lesere til denne plattformen?
– Jeg er mest opptatt av at de skal finne relevant stoff for
seg selv. At de finner RBs lokalstoff der gir oss tilbake en trafikk, svarer Bjerkehagen.