Generalsekretær i NR, Reidun Kjelling Nybø, konsernsjef Anders Opdahl i Amedia, konsernsjef Siv Juvik Tveitnes i Schibsted Media og konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.
Generalsekretær i NR, Reidun Kjelling Nybø, konsernsjef Anders Opdahl i Amedia, konsernsjef Siv Juvik Tveitnes i Schibsted Media og konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.

Rolleforståelse for eier og redaktør:

– Det er for lite kompetanse på hva som er innenfor redaktørplakaten

NR inviterer til kompetanseløft: – Må snakke mer om redaktørrollen, sier generalsekretær i Norsk Redaktørforening.

Publisert Sist oppdatert

Konsernsjefene i de tre største mediekonsernene, Amedia, Schibsted og Polaris var invitert til panelsamtale om rolleforståelsen for eier og redaktør.

I 2023 svarte 17 prosent av Norsk Redaktørforeningens medlemmer at de har opplevd problematiske forsøk på påvirkning fra eiere en eller flere ganger. 

I 2024 kom Amedia med en egen undersøkelse som viser at 25 prosent av Amedia-redaktørene mener eierne har opptrådt problematisk.

– Sunt

Konsernsjef Anders Opdahl i Amedia svarte klart nei på spørsmål om han er fornøyd med at 25 prosent av redaktørene har opplevd problematisk innblanding fra eier.

Samtidig påpekte han at det er flere nyanser som ligger bak et slik svar.

– Det vil alltid være en iboende interessekonflikt mellom den frihetssøkende journalistikken og redaktørens tenkning, og de økonomiske rammene som både markedet og eier setter. Dagen det blir helt friksjonsfritt, da har enten redaktørkollegiet abdisert, eller så har vi gått konkurs, sier Opdahl fra scenen.

– En viss friksjon der at det tror jeg kan være sunt, sier Amedia-sjefen og understreker at de hele tiden også jobbe med bevissthet og forbedringer.

Generalsekretær Reidun Kjelling Nybø i NR mener diskusjonene ikke må handle om øknomiske rammevilkår.

Hun understreker at NR har inntrykk av at det store flertallet av redaktører i Amedia opplever konsernet som en solid, profesjonell eier som ikke griper inn.

Det er et betydelig mindre tall som opplever at eier ikke forstår at man skal la være å gripe inn i redaksjonelle beslutninger, forklarer Nybø.

– Det er for lite kompetanse på hva som er innenfor redaktørplakaten, sier hun fra scenen.

– Forbedre rolleforståelse

Opdahl svarer at han ikke prøver å redusere diskusjonen til å handle om økonomi.

– Men innenfor den økonomiske rammen vi har, så tror jeg at det er et behov for å forbedre rolleforståelse, både på utgivers siden, men også som redaktør. Fordi at noen av disse opplevelsene, ikke alle, handler om annerledes forståelse av hva en utgiver bestemmer, og hva en redaktør de facto bestemmer.

På tampen invitere Nybø hele bransjen til et kompetanseløft når det gjelder redaktørrollen og redaktøransvaret.

– Vi må snakke mer om redaktørrollen, og vi må snakke mer om redaktøransvaret, sier generalsekretæren.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS