Gard Steiro, ansvarlig redaktør i VG, Pål Nedregotten teknologi- og produktdirektør i NRK, og Alexandra Beverfjord konserndirektør media i Aller.

Frykter trafikkfall fra Google: – Tøff situasjon

– Det er klart at hvis vi får en kraftig nedgang i tredjepartstrafikk, uten at vi får en kompensasjon for det innholdet som benyttes, så har vi en mer tøff situasjon, sier Alexandra Beverfjord.

Publisert Sist oppdatert

(KRISTIANSAND): Hva er det som holder en medieleder våken om natten?

Det var spørsmålet som ble stilt under Medieleder 2024 i Kristiansand.

Konserndirektør medier Alexandra Beverfjord i Aller Media peker på distribusjon.

Hun viser til at Aller Media-publikasjonene har hatt nedgang i Facebook med distribusjon av trafikk. Hun forteller at det er veldig mye som tyder på at det kommer til å skje det samme med Google.

– Det er klart at hvis vi får en kraftig nedgang i tredjepartstrafikk, uten at vi får en kompensasjon for det innholdet som benyttes, så har vi en mer tøff situasjon, sier Beverfjord fra scenen.

– Vil svekke oss

Nick Newman fra Reuters Institute for the Study of Journalism holdt i forkant et foredrag om fremtiden til mediene i det han kalte KI-alderen.

Newman forklarte at de store sosiale medier-plattformene ble mer og mer opptatt av å holde folk på sine egne plattformer, fremfor å sende dem videre til andre nettsteder – som for eksempel nettaviser.

Den store bekymringen fremover ville bli KI i bruk av søkemotor, hvor brukerne får en beskrivelse av en sak i søkefeltet. På den måten kan mediene gå glipp av trafikk, forklarer Newman.

Han peker på at løsningen vil være å investere enda mer i direktetrafikk.

Ansvarlig redaktør Gard Steiro i VG fikk også spørsmål om hva som holdt han våken om nettene.

– Jeg er mest urolig for vår evne til å tiltrekke oss neste generasjon mediebrukere, sier Steiro.

Tall som Newman presenterte på scenen viser at det er store forskjeller for hvor de ulike generasjonene konsumerer nyheter.

Yngre brukere henter i større grad nyheter fra sosiale medier som TikTok og Snapchat, plattformer hvor de tradisjonelle mediene stiller svakere enn kjendiser.

Steiro forteller at trafikken mediene har mistet fra Facebook, er hovedsaklig eldre brukere.

– Det er en fundamental utfordring for nyhetsbransjen at vi oppleves ikke relevante nok for unge brukere. Vi formidler ikke nyhetene på en måte de ønsker, og jeg tror heller ikke innholdet vårt oppfattes som relevant for dem.

VG-sjefen mener det gjør mediene ekstra sårbare også hvis de ikke har den direkte relasjonen til unge.

Norske medier står sterkt fordi vi har den direkte relasjonen til et nok så lojalt publikum, et modent publikum. Vi har ikke klart å skape den samme relasjonen til neste generasjon.

Hvis mediene ikke klarer å løse utfordringene, vil problemet bare bli forsterket, mener Steiro.

– Det vil svekke oss som bransje, og det vil også svekke, etter min mening, medienes rolle i samfunnet.

– Fastlåste

Også teknologi- og produktdirektør Pål Nedregotten i NRK var invitert på scenen i Kristiansand.

Han peker på at NRK har en annen utfordring for deres distribusjon på de tradisjonelle flatene.

– Appene til NRK er ikke lenger først på Apple TV, Chromecast, Samsung Smart TV, sier Nedregotten.

Han trekker også fram tankene rundt det å bygge en organisasjon som kan takle utfordringene knyttet til de teknologiske endringene.

– Vi har organisasjoner som er ganske fastlåste i organisasjonen, og i måten vi jobber på. Det å gjøre endringer i prioriteringen vår, krever relativt mye av oss i internt arbeid.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS