Vibeke Fürst Haugen, Anders Opdahl, Per Axel Koch og Siv Juvik Tveitnes

Topplederne tar selvkritikk: – Der er vi ikke gode nok

Både NRK, Amedia, Polaris Media og Schibsted erkjenner at mangfold er en utfordring.

Publisert Sist oppdatert

(PRESSENS HUS): Under høstseminaret til Medienettverket stilte toppledere opp for å snakke om kjønn og ledelse.

Per Axel Koch, Vibeke Fürst Haugen, Anders Opdahl og Siv Juvik Tveitnes ble alle spurt om de har nok mangfold og nok kvinnelige ledere. 

Både Koch og Opdahl svarte tydelig nei på om de har nok kvinnelige ledere, mens Juvik Tveitnes og Fürst Haugen var mer vage.

Fürst Haugen mener samtalen om kjønn må flyttes over til mangfold som helhet.

– Vi har en god kjønnsbalanse i ledergruppa, men vi må bredde ut. Der er vi ikke gode nok.

– Må fikse noe grunnleggende

Juvik Tveitnes er klar på at Schibsted har kommet langt innen kjønnsbalanse i lederstillinger, men at det ikke er nok.

– Vi skal ikke mange år tilbake før temaet var at Schibsted var mannsdominert. Det var egne debatter knyttet til det i 2017. Siden da har det skjedd en revolusjon og vi har i dag en konsernledelse med 50 prosent kvinner, og en kvinnelig konsernsjef. Men vi må jobbe med et mye bredere mangfold, sier hun.

Både Opdahl og Koch påpeker at det er andre forutsetninger når man skal rekruttere i rurale strøk enn det er for NRK i Oslo og Schibsted i storbyene.

– Jeg er selv fra bygda. Og nesten ingen av de jentene jeg gikk på skole med er igjen i Lakselv. Det er helt andre utfordringer. Vi må fikse noe som er mer grunnleggende enn det Siv og Vibeke trenger, sier Opdahl.

Rekrutteringsutfordringer på bygda

Han legger til at det har skjedd en negativ utvikling når det kommer til søknader på sjefsstillinger.

– For 10–20 år siden kunne det være 15–20 søkere på sjefredaktør-stillingene våre. Når vi lyser ut i dag, er rekrutteringen helt annerledes. Vi kan ikke lenger lene oss på at vi får søkere, vi må hente målrettet.

Koch er enig.

– Vi har økt kvinneandelen de siste årene, og det har vært veldig viktig. Men det er stor forskjell på Oslo og Måløy. Det er mange steder det ikke er lett for oss å rekruttere. Så vi må sørge for å ha gode prosesser, og ofte hjelpe folk inn i søkeprosessen.

– Utdatert pris

Han legger til at konsernet ikke er gode nok på mangfold. Han viser til at han i mange år har reist rundt til alle mediehusene i konsernet.

– Stort sett har det vært hvite nordmenn og svensker som sitter i redaksjonene. Vi speiler ikke at vi har en million som ikke født i Norge. Og der må vi brede oss ut.

Under høstseminaret deles også prisen for «årets kvinnelige medieleder» ut. Prisen har fått kritikk de siste årene, blant annet fra Odd Isungset, som mener den er utdatert.

Fürst Haugen fikk spørsmål om hun mente prisen var utdatert. 

– Jeg synes det. Jeg synes vi skal bytte fokus fra kvinner til mangfold. Det handler om hva vi bestemmer oss for å være gode på, og det handler om hvilke tone vi setter fra toppen. Og nå må vi videre, sier kringkastingssjefen. 

Under seminaret ble alle de nominerte til årets talent og årets kvinnelige medieleder intervjuet i forkant av prisutdelingen.

 De nominerte til årets talent fikk også alle spørsmål om de synes prisen for kvinnelig medieleder var utdatert. Der mente de tre nominerte Martine Lunder Brenner, Eivor Jerpåsen og Lisa Marie Løvoll at prisen ikke var utdatert. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS