(PRESSENS HUS): Torsdag åpnet Landslaget for Lokalaviser (LLA) konferansen lokal og digital på Pressens hus.
Her var lokalavisbransjens to mektigste menn, konsernsjef Anders Opdahl i Amedia og konsernsjef Per Axel Koch i Polaris, invitert for å snakke om avisfremtiden.
Ikke overraskende tok de opp den økonomisk situasjonen man står i.
– Vi er inne i en tøff tid akkurat nå. Det kuttes i Medie-Norge, Sverige og Europa. Vi har lagt bak oss noen fantastiske år finansielt. Nå har vi møtt på et nytt klima, sier Opdahl til medlemmene fra LLA.
– Vi har berettiget bekymring inn mot 2024. Vi tror det vil bli enda mer krevende før det blir bedre, legger han til.
– Krevende inn mot 2025
Polaris-sjefen mener det norske mediemarkedets konsolidering av lokalaviser – i særlig Amedia og Polaris – har bidratt til at det er en kraft til å digitalisere og konkurrere i lokalavisene.
Han forteller at det er viktig for lokaldemokratiet at lokalavisene lykkes i å omstille seg til en digital hverdag.
– Min påstand er at hvis et mediehus forsvinner, så kommer det ikke noe nytt i stedet, sier Koch.
Generalsekretær Tomas Bruvik i LLA stilte spørsmål til de to konsernsjefene om hvorfor de tror at den økonomiske situasjonen vil snu igjen?
– Jeg tror ikke at det vil plutselig snu, svarer Opdahl og forteller at samfunnsøkonomien har vært preget av en kunstig makroøkonomi som har vært stimulert av offentlig penger siden 2008.
Han tror man kan se en lettelse i markedet når man ser at renten slutter å krype oppover og inflasjonen går ned.
– Men det er ikke slik at det da vil bli ellevill bonanza, men da er vi over i det som blir en ny normal, og som er mer normal enn den 15-års epoken som vi nå har lagt bak oss.
Han understreker igjen at han tror 2024 også blir vanskelig.
– Jeg tror også at det kan bli krevende inn mot 2025. Det er seigere enn en konvensjonell finanskrise. Det tar tid å få kontroll på disse tingene og få til en myk landing, sier Opdahl.
– Fulle sjømenn
Polaris-sjefen påpeker at for dem som har holdt på en stund vet at det som går opp, også vil komme ned.
– Det går i bølger. Jeg tror det vil bli bedre igjen. Men hvor lang tid det tar, og om 2024 blir vanskelig det også, er umulig å vite, sier Koch.
Konsernsjefene ble også spurt om de helst ønsker å inngå samarbeid med mindre aviser, eller om det også gjelder større aviser – samt om de helst vil kjøpe aviser eller samarbeid om teknologi.
– Vi er nok mest interessert i å kjøpe, svarer Koch før han fortsetter.
– Men ikke hva som helst. Det er et viktig at det er bra mediehus som passer inn hos oss. Vi ønsker å bli større, men det blir ikke å kjøpe som fulle sjømenn. Det må være riktig.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no