Torsdag presenterte Polaris Media kvartalstallene for tredje
kvartal i år.
Blant nyhetene som kom i rapporten var at konsernet legger
ned trykkeriet i Trondheim. Avviklingen vil skje i første halvdel av neste år.
Allerede i andre kvartal sa konsernsjef Per Axel Koch at de
så spesielt på trykkeriene i Midt-Norge, siden de har to trykkerier med kort
avstand mellom der.
– Ikke noe hyggelig
Koch sier til Medier24 at grunnen til at de valgte Trondheim
over det som ligger på Orkanger, var kostnadsbesparelsen.
– Det var gunstigere å legge ned det som ligger på
Heimdal i Trondheim, kostnadene var høyere der. Kostnadene vil gå ned med over
50 millioner ved å legge ned det, og det tallet ville vært lavere hvis vi la
ned Orkanger.
All trykk fra Heimdal flyttes nå til Orkanger, og Polaris
Trykk Midt-Norge skal kutte fra 44 til 24 årsverk.
– Ti av årsverkene vil forsvinne via pensjon. Og
så gjenstår det ta ti årsverk som vi må ha en runde med sluttpakke på,
forteller Koch og legger til:
– Så blir opplagene slått sammen. Og det vil vi
klare fint. Dette er en beslutning vi har jobbet mye med, og vi har gjort de
vurderingene vi skal, sier han.
Trykkeriet er det eldste i porteføljen til Polaris Media, og
er femti år i år.
– Det er det største trykkeriet, og kommer ut fra gamle
Adressa-trykkeriet. Så det er ikke noe hyggelig, men vi ser at flere trykkerier
legger ned nå, og jeg tror det vil komme flere konsolideringer i tiden som
kommer, sier Koch.
– Kostnadene må ned
Konsernsjefen forteller at Polaris Media jobber med flere omfattende
programmer både på trykk og distribusjon for å kutte kostnader.
– Vi må forberede oss på en situasjon hvor
inntektene går ned fordi frekvensen vil gå ned. Og vi må finne måter å drive
effektivt må, kostnadene må ned over tid, slik er det bare, sier han.
Han er klar på at det vil bli frekvenskutt i løpet av de
neste årene, men at de ikke har klare planer.
– Det er heller ikke vits i å kutte i frekvensen
hvis det ikke kutter kostnadene. Så vi må finne de riktige måtene å gjøre det
på. Så vil vi kanskje ha papiravisen lengre, etter hvert som frekvensen går ned,
for den er fremdeles viktig for mange.
– Fremdeles fullt trykk
Koch påpeker også at
det ikke bare er mørke skyer, selv om resultatet går ned i konsernet.
Blant annet
har brukerinntektene til de norske mediehusene økt med tre prosent og de digitale
brukerinntektene økt med 17 prosent. Antallet
heldigitale abonnenter i tredje kvartal var 223.752, og en andel på 62 prosent.
– Vi har veldig fin utvikling i både brukertall og
lesertall. Det er annonseinntektene som svikter. Så må vi håndtere det, men det
er fremdeles fullt trykk på å videreutvikle mediehusene i den digitale transformasjonen,
sier Koch og legger til:
– Det er tosidig. Vi må tilpasse oss, og ha effektiviseringstiltak,
men vi skal også styrke avisene.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no