Amedia, Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, kjøper Berlingske Media fra DPG Media. Det skriver de i en pressemelding.
Oppkjøpet markerer et strategisk grep for å styrke Amedias posisjon i Norden og samtidig utvikle Berlingskes sterke merkevarer i det danske markedet.
– Nordiske medieselskaper står overfor tøff global konkurranse og store digitale endringer. Tettere samarbeid er avgjørende, og Amedia og Berlingske Media er en perfekt match, sier Anders Opdahl, konsernsjef i Amedia.
Han understreker at oppkjøpet gir mulighet for kunnskapsutveksling og videreutvikling av digitale medieprodukter.
Styreleder André Støylen mener oppkjøpet av Berlingske Media er et naturlig steg for å møte global konkurranse og styrke de nordiske medienes felles rolle.
– Denne transaksjonen vil styrke avisene på begge sider av Skagerrak, sier Støylen.
Berlingske Media har de siste årene vært eid av DPG Media i Belgia. Før det var konsernet eid av norske Orkla, og føres nå tilbake til norske hender.
Christian Van Thillo, konsernsjef i DPG Media, fremhever at salget var et strategisk valg. Han mener at Amedia er den rette aktøren for å videreutvikle Berlingske Media.
– Vi er overbevist om at Berlingske Media er i de beste hender hos Amedia. Det er det som virkelig teller for selskapets fremtidige vekst, sier Van Thillo.
Anders Krab-Johansen fortsetter som konsernsjef i Berlingske Media. Opdahl understreker viktigheten av Krab-Johansens rolle i å bevare kvaliteten og tilliten til Berlingske, samtidig som innovasjon fremmes.
– Anders Krab-Johansens fortsatte lederskap er avgjørende for å bevare Berlingske Medias kvalitet og tillit, samtidig som vi driver innovasjon. Denne stabiliteten er nå kritisk viktig når vi samarbeider for å styrke vår felles posisjon i det nordiske mediemarkedet, avslutter Opdahl.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no