Ansvarlig redaktør Erik Waatland i Medier24.

KOMMENTAR:

Selvsagt vil nordiske mediehus ha tak i Berlingske Media

«Den danske juvelen kan fort ende opp i norsk-svenske hender. Det er alt annet enn overraskende», skriver Erik Waatland.

Publisert Sist oppdatert

Schibsted, Polaris og Amedia sitter på mye penger, og de vet at det knapt finnes flere vekstmuligheter innenfor Norges grenser. Derfor er det rasjonelt at de vil vokse i både Sverige og Danmark. 

Men det skjer neppe for sistnevnte uten Bonnier på laget.

Å få tak i Berlingske Media, en pakke med Danmarks mest kjente merkevarer som Berlingske Tidende, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor, ville vært et stort steg inn i det danske markedet.

Men det blir ikke billig - i alle fall ikke med den sviktende norske kronen. Danske medier melder at prislappen kan bli 750 millioner kroner, altså rundt 1,2 milliarder norske. Og selvfølgelig er alle konsernsjefene stille som graven når Medier24 spør om ryktene.

Det vi derimot vet, er at Amedia-sjef Anders Opdahl, har uttalt til Medier24 at «man aldri kan utelukke noe» når det gjelder ekspansjon til Danmark. 

Likevel er verken han, Schibsted eller noen andre villige til å bekrefte noe som helst nå. Som Schibsted sier: «Som et prinsipp kommenterer vi ikke rykter.»

Forståelig nok.

Berlingske Media er den type investering som kan løfte hvilken som helst nordisk mediegigant i både størrelse og rekkevidde. Danmark har ligget etter på digital brukerbetaling, og her kan spesielt norske mediehus levere en kjempestor merverdi. 

Amedia har hatt en vanvittig vekst på 45 prosent i digitale abonnementsinntekter de siste par årene og er nå tungt inne i Sverige med Bonnier News Local.

Sammen kan de gjøre en stor forskjell i Danmark - for alene kan trolig ikke Bonnier gjøre kjøpet av konkurransemessige hensyn. Det er rasjonelt at Amedia gjør det sammen med sine brødre i Sverige.

Det er fristende å spekulere i hvorfor det nettopp er DPG Media, det belgiske mediekonsernet som har styrt Berlingske de siste ti årene, som nå åpner for salg. 

For til tross for en stabil oppbygging og relativt god økonomisk styring, har DPG Media i det siste signalisert at strategien deres er en enda sterkere regional fokusering i Belgia og Nederland. 

Så hvorfor holder de fortsatt på Danmark? Kanskje de nå innser at for å realisere potensialet til et marked som sakker akterut digitalt, så trengs det en aktør med lang erfaring i å snu motstridende trender.

Bonnier og Amedia har det som trengs – begge har gjennomført digitale løft og strømlinjeformet brukerbetaling i Norge og Sverige.

Men: Det er ikke nødvendigvis enkelt. 

Å rykke inn i et nytt nasjonalt marked krever finesse og forståelse for både dansk mentalitet og kultur. 

Det er én ting å ha ressurser og kompetanse, men en annen å forholde seg til det danske reklamemarkedet, som ligger langt bak både Norge og Sverige på digitaliseringsfronten.

Amedia og Bonnier har ressurser til å gjennomføre digitale endringer, men vil danskene egentlig ønske dem velkommen? 

Trolig – for det er ikke bare penger det skorter på, men know-how, teknologi og evne til å selge en bærekraftig forretningsmodell som ikke lever på subsidier, men på solid brukerinntekt.

Akkurat på den fronten er det deilig å være norsk i Danmark.

Vi kan likevel ikke ignorere risikoen ved å investere i et nytt nasjonalt marked. 

Både Bonnier og Amedia står foran store løft innen kunstig intelligens og teknologi som på kort sikt krever store summer. 

Men på lengre sikt vil en felles digital strategi for hele Norden kunne styrke både journalistikken og markedstilgangen. Det er en sjelden mulighet til å konsolidere en nordisk mediegigant, og samtidig få til å styrke danske medier med en norsk modell.

Setupen i Berglinske ligner kanskje mer på Schibsted sin modell, men de står overfor en større omveltning som en følge av splitten. Trolig er det mer fornuftig for Schibsted å sitte stille nå - selv om det betyr at Amedia og Bonnier tar det første stikket i Legoens hjemland.

Det er uansett moro å se at norske konsern har penger, know-how og evne til å gå inn i nye markeder.

Uansett hvem som måtte ende opp med selskapet til slutt.

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS