Tirsdag erfarte danske medier at det danske konsernet Berlingske Media legges ut for salg. InsideBusiness erfarer at potensielle kjøpere nå er i ferd med å ansette rådgivere som kan hjelpe å sette sammen et bud. Det samme gjorde Finans.dk.
InsideBusiness skriver at forventningen er at prisen i en budkrig vil stige til rundt 750 millioner danske kroner. Det tilsvarer 1,2 milliarder norske kroner.
I Norge er nå flere konserner gjeldfrie og klare for å bruke penger. Fram til nå har Danmark vært et marked ingen av de store har gått inn i.
– Kommenterer aldri rykter
Amedia har blitt gjeldfri og kunne i sommer rapportere at de har 900 millioner kroner på bok. De har allerede kommet seg inn i Sverige, men har foreløpig ikke gjort noen kjøp i det danske markedet.
– Amedia kommenterer av prinsipp aldri rykter og spekulasjoner om oppkjøp og transaksjoner, skriver konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl til Medier24.
Svenske Bonnier trekkes også fram som en het kandidat til å legge penger på bordet. Bonnier har også tett samarbeid med norske Amedia, og Amedia eier en aksjepost i Bonnier News Local.
Kommunikasjonssjef i Bonnier, Magnus Fridell, skriver til Medier24 at de aldri kommenterer spekulasjoner.
Flere store titler
Schibsted Media har også pengene som skal til for å kjøpe det danske konsernet. I tillegg er flere av avisene til Berlingske like de mediene Schibsted allerede har.
Kommunikasjonssjef i Schibsted Media, Bjørn-Martin Bache Nordby, skriver til Medier24:
– Som et prinsipp kommenterer vi ikke rykter eller spekulasjoner om potensielle oppkjøp. Utover det har vi ingen kommentarer.
Polaris Media har også tjent stort på Schibsted-splitten i form av utbytte, og kunne senest i går smile bredt, etter å ha solgt Schibsted ASA-aksjer for over en milliard.
Konsernsjef Per Axel Koch ønsker ikke å kommentere saken.
Berlingske Media er et konsern med flere store titler.
De har Berlingske Tidende, som er Danmarks tredje største avis. De har også freesite-avisen BT.dk. I tillegg har de nisjeavisen Weekendavisen, en avis Morgenbladet sammenligner seg med, og næringslivsavisen Euroinvestor.
Og det er ikke bare norske og svenske mediehus som står på listen over pengesterke mediehus som kan være interessert i å ta over Berlingske.
Danske JP/Politikens Hus står på listen. Til Mediawatch
svarer administrerende direktør Stig Ørskov at de har notert seg informasjonen,
og at det ikke skal være tvil om at de har stor respekt for Berlingskes medier.
JFM, og administrerende direktør Jesper Rosener, kaller
informasjonen om et mulig salg «veldig interessant».
– Konsolidering er noe alle snakker om for tiden – og
dette skaper en mulighet for mediekonsolidering, sier Jesper Rosener til
MediaWatch.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no