Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl.

MENINGER:

Vi kan enten fortsette som før eller stå sammen om å skape sterkere nordiske mediehus

«Nå er det kritisk å finne nye veier til økonomisk bærekraft uten å kompromisse på journalistisk kvalitet», skriver Anders Opdahl.

Publisert Sist oppdatert

Globale teknologiselskaper vinner stadig mer av folks tid, og flere annonseinntekter. Derfor står nordiske medier ved et veiskille. Vi kan enten fortsette som før eller stå sammen om å skape sterkere nordiske mediehus som sikrer kvalitetsjournalistikken og et levende demokrati.

Amedias kjøp av Berlingske Media er et viktig skritt i denne retningen. 

Som Norges største utgiver av redaktørstyrte medier ser vi dette som en naturlig utvikling i vår strategi om å styrke journalistikken gjennom mer samarbeid og teknologisk innovasjon.

Respekt for dansk medietradisjon

Vi kommer til Danmark med stor respekt for Berlingske Medias stolte tradisjoner. Vi forstår unikheten i hver enkelt avis' identitet, samtidig som vi ser potensialet i samhandling for å styrke både enkeltaviser og mediehuset som helhet.

Den samme respekten har vi for de unike tradisjonene og styrkene som preger dansk journalistikk og det danske mediemarkedet. Vårt mål er gjensidig læring og felles utvikling av løsninger tilpasset det danske markedets spesifikke behov.

Den danske mediebransjen har, i likhet med resten av Norden, opplevd betydelige utfordringer de siste årene: Økte kostnader, synkende inntekter og skarp global konkurranse. 

I Danmark er det særlig lav betalingsvilje for digitalt innhold, som har ført til kostnadskutt og nedbemanninger. Nå er det kritisk å finne nye veier til økonomisk bærekraft uten å kompromisse på journalistisk kvalitet.

Amedias erfaringer og suksess

I Norge har Amedia bygget en unik posisjon med over 100 selvstendige avistitler og et felles digitalt økosystem. Våre erfaringer viser at det er mulig å kombinere sterkt forankrede mediemerkevarer, i sine unike formål, ulike tradisjoner og geografi, med digital innovasjon og økonomisk bærekraft.

Vi har tatt innover oss at det digitale skiftet fundamentalt har endret spillereglene for mediebransjen. 

Der vi tidligere kun konkurrerte med andre lokale eller nasjonale medier om folks tid, oppmerksomhet og betalingsvilje, kjemper vi i dag mot globale teknologiplattformer som har nærmest ubegrensede ressurser til utvikling, innhold og distribusjon. Dette er ikke en kamp vi kan vinne ved å stå alene.

Derfor har vi i Amedia utviklet teknologiske løsninger og forretningsmodeller som beviselig har vist seg å være vellykkede. Nå kommer 90 prosent av våre sidevisninger fra innloggede, betalende brukere, noe som gir oss unike muligheter til å utvikle og målrette journalistikken vår. Dette illustrerer potensialet i kraften ved å dele flere erfaringer og teknologisk innsikt på tvers av landegrenser.

Den norske mediemodellens betydning

Den nordiske mediemodellen, med sin kombinasjon av kommersielle medier og allmennkringkastere, har vært en garantist for et opplyst demokrati. 

Nå er modellen under press, fra teknologigigantene, og endrede medievaner særlig hos de tre yngre generasjonene under 40 år. Dette krever nye tilnærminger til forretningsmodeller, innholdsproduksjon, historiefortelling og distribusjon.

Derfor er ikke vår investering i Berlingske Media bare en forretningsmessig beslutning. Det er en strategisk investering for å styrke den nordiske mediemodellen gjennom økt samarbeid og kunnskapsdeling. 

Vi tror at ved å dele teknologi, kompetanse og erfaring kan vi forene krefter slik at vi skaper bedre forutsetninger for god, opplysende og engasjerende journalistikk i både Danmark og Norge.

Fremtidens mediehus

Mediemarkedet står overfor store endringer. Kunstig intelligens og nye digitale plattformer vil fortsette å utfordre tradisjonelle forretningsmodeller og journalistiske arbeidsmetoder. 

I denne utviklingen er det avgjørende å både ha finansiell styrke og teknologisk kompetanse, samt et tydelig verdigrunnlag og forståelse av medienes samfunnsoppdrag.

I Amedia er vi overbevist om at framtidens mediehus må kombinere det beste fra den tradisjonelle journalistikken med moderne teknologi og brukerinnsikt. Vi må være innovative og framtidsrettede, samtidig som vi bevarer de grunnleggende verdiene som har gjort nordiske medier til noen av verdens mest troverdige.

Berlingske Media, med sine sterke merkevarer og dedikerte medarbeidere, representerer nettopp denne kombinasjonen av tradisjon, tillit og innovasjon.

Vi står sterkere sammen

For få uker siden sto jeg foran 250 danske medieledere på et arrangement i København i regi av Nordiske Mediedager. Da presenterte jeg Amedias digitale suksesshistorie og argumenterte for verdien av bedre bransjesamarbeid i den globale konkurransen. Det som da var en mulighet, er nå en realitet; Amedia eier nå et stort mediehus i Danmark.

Men vårt standpunkt forblir uendret: Samarbeid, partnerskap og verdiskapende forretningsmodeller for avisene, leserne og mediemangfoldet er avgjørende for å sikre fri journalistikk og et levende demokrati. 

Derfor ønsker Amedia å vende seg til resten av det danske mediemarkedet for å skape en god dialog, dele innsikt og jobbe sterkere sammen for best mulige rammevilkår, publisistisk, kommersielt og mediepolitisk.

Vi ser fram til å bli en konstruktiv og fremtidsrettet del av det danske medielandskapet og bidra til dets utvikling. Fordi vi sammen står sterkere i kampen om folks tid, oppmerksomhet og betalingsvilje. Sammen skal vi sikre at uavhengig journalistikk fortsetter å spille hovedrolle i våre demokratier.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS