Tirsdag formiddag ble det kjent at Altinget, som fra før av har aviser i Danmark og Sverige, også vil etablere seg i Norge.
På spørsmål fra Medier24 om hvem de vil konkurrere med, svarer administrerende direktør Christoph Nørgaard, at han ikke mener det finnes noen konkurrenter i det norske mediemarkedet.
– Altinget har et tydelig konsept, som vi ønsker å internasjonalisere. Det skal selvfølgelig tilpasses den nasjonale samfuinnsstrukturen og det politiske systemet i Norge, sier Nørgaard.
Og fortsetter:
– Vi kommer ikke til å endre det grunnleggende konseptet vårt, den politiske nøytraliteten og kvalitetsjournalistikken vår. Vurderingen vår er at det ikke finnes en direkte konkurrent i det norske mediebildet, så vi gleder oss til å publisere.
Leter etter sjefredaktør
Altingets redaksjon vil ha tilholdssted i Oslo sentrum. Nørgaard forteller at de håper å kunne publisere avisen på norsk i løpet av andre halvår i 2022.
Nå er de på jakt etter en redaktør til avisen.
– Vi er i gang med å rekruttere en sjefredaktør og andre nøkkelprofiler til Altinget.no, som vil få et stort mandat til å gjøre det endelige valget av nisjer, sier Nørgaard.
Han legger også til:
– Vi har derfor ennå ikke bestemt oss om konkrete nisjer, men vi vil selvfølgelig gjerne informere om dette når vi er klare.
– Hvem er i målgruppen deres?
– Den typiske leseren er en profesjonell aktør og beslutningstaker som jobber i det offentlige, private og i det sivile samfunn. Den politisk interesserte borger ligeså.
– Mediet vårt er bygget opp av en gratis forside, som er en gratis inngang til nisjemediene med tilkoblede nyhetsbrev. Betalingen skjer hos det enkelte nisjemedium, sier Nørgaard.
– Tar tid å bygge opp et medium
Altinget etablerte seg for første gang i Danmark i 2000.
Fjorten år senere, opprettet de også en avis i Sverige. Nå etablerer de seg altså i Norge, og vil gjøre over et dusin ansettelser i forbindelse med dette.
– Det første året forventer vi å ansette ca. 15 medarbeidere, sier Nørgaard.
– Hva blir de største utfordringene ved denne nyetableringen?
– Vi har mange års erfaring fra Danmark og Sverige med å drive politiske medier, så vi vet at det tar tid å bygge opp et medium, og ikke minst å bygge opp kjennskapen.
Igjen gjentar Nørgaard at nettavisen skal tilpasses det norske samfunnet og vårt politiske system.
– Vi kommer ikke til å endre det grunnleggende konseptet vårt og den politiske nøytraliteten, men vi er helt bevisst på at det kommer til å ta tid å etablere posisjonen vår, sier Nørgaard.