Dansk mediekonsern lanserer minst fem nettaviser i Norge

– Vi har i mange år hatt en drøm om å etablere en politisk avis i Norge, nøyaktig slik vi har gjort i Danmark og Sverige, sier konsernets styrelder.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det danske mediekonsernet Altinget planlegger å etablere minst fem politiske nisjemedier på norsk.

Norge får sin første rendyrkede politiske nettavis når danskeide Altinget lanseres andre halvdel av 2022. Med 27 nisjemedier i Danmark og ti i Sverige er Altinget allerede et etablert mediehus i Norden.

Målet er å øke forståelsen for nasjonal og europeisk politikk gjennom nisjejournalistikk av høy kvalitet – med et nøytralt utgangspunkt.

– Vi har i mange år hatt en drøm om å etablere en politisk avis i Norge, nøyaktig slik vi har gjort i Danmark og Sverige», sier styreleder i Alrow Media, Rasmus Nielsen.

Altinget sier deres politiske journalistikk går i dybden av ulike politiske fagområder og er mindre opptatt av spill og personkonflikter enn andre politiske redaksjoner.

De sier også at de streber etter å publisere færre, men mer relevante nyheter om politiske vedtak og prosessene bak disse.

– Vi er sikre på at det også i Norge finnes et marked for et seriøst, uavhengig og politisk nøytralt medium, som dekker politikk i dybden. Vi tror på at politikk gjør en forskjell, og det avspeiler seg i vår journalistikk», sier Rasmus Nielsen.

Mediekonsernet sier også at debattstoff er viktig for dem. I tillegg vil de også ta i bruk avansert robotjournalistikk for lett å kunne gi brukerne oversikt over relevante dokumenter fra politiske prosesser.

Altinget åpnet sin første nettavis i Danmark i 2000 og er fortsatt eid av styreleder Rasmus Nielsen gjennom mediekonsernet Alrow Media. Den svenske utgaven av Altinget ble etablert i 2014.

– Lanseringen i Norge er det naturlige neste skritt i internasjonaliseringen av Altinget og drømmen om å skape det største politiske mediehus i Norden.

Powered by Labrador CMS