Thuy My Do Thi og Ida Tveit er fornøyde med at arbeidsplassen har innført fokustid.

Fokustid er stort i Danmark - nå har det kommet til denne norske redaksjonen

Flere produksjonsselskaper i Danmark har innført fokustid. I to måneder har Mastiff, Nordisk Banijay og Rubicon prøvd seg på tiltaket. – Veldig deilig, sier reporter Thuy My Do Thi.

Publisert

– Jeg er jo en skravlekopp, så jeg så nok mørkt på det med en gang.

Det sier reporter og sosiale medier-ansvarlig i Mastiff, Thuy My Do Thi til Medier24 om hva hun tenkte da hun først hørte om at arbeidsplassen vurderte å innføre fokustid.

To måneder senere har tvilen blitt til tro.

– Det har gått kjempebra, og jeg synes det er veldig deilig. Jeg ser litt fram til den timen. Før var det kanskje jeg som fikk litt tilsnakk hvis jeg skravlet. Nå er det jeg som sier ifra hvis noen snakker i fokustiden, forteller hun.

Mastiff deler etasje med Nordisk Banijay og Rubicon i Oslo sentrum.

Sammen har selskapene innført fokustid mellom klokken 10.30 og 11.30 hver dag.

Inspirasjonen er hentet fra Danmark og faglitteratur som Deep Work av Cal Newport.

Produksjonsleder hos «Skal vi danse», Ida Tveit, forteller at hun jobbet på en produksjon i Danmark i fjor sommer.

– Der har de hatt det en stund. Jeg opplevde det som veldig positivt, og når de skulle ha det her var jeg også positiv. Det funket veldig bra i Danmark, og der sa de at det hadde spredt seg til hele tv-bransjen, sier hun.

– Jeg føler oppriktig at jeg blir ferdig med en del ting den timen, skyter Thi inn.

Flere steder i lokalet henger det påminnelse om fokustid.

Opplevde skepsis

Kontorsjef for selskapene, Rikke Støer, forteller at like før timen begynner spilles det av en 30 sekunders versjon av låten «Focus on me» på høyttalerne i lokalet.

Hun meddeler også at det var litt skepsis å spore da det ble foreslått å innføre fokustimen.

– Men folk ser at dette er veldig positivt for hverdagen. Det er også enkelte redaksjoner som har innført redaksjonell ro i etterkant av dette, som et tillegg, forteller hun.

Bakgrunnen for at de ønsket å innføre en fokustime hver dag er at store deler av mediehverdagen er preget av multitasking.

– Det blir tidvis mye støy og lite tid for å gjøre fokuserte oppgaver. Særlig etter pandemien har folk ønsket å ta hjemmekontor hvis det er noe som krever fokus og dybde i oppgavene man skal levere. Det ønsket vi å gjøre noe med, sier hun.

Tanken er at det skal være ro i fellesarealene, og lyd og varsler skal skrus av hvis det er hensiktsmessig.

– Men skal man ta en samtale eller det er ting som skal leveres, da bruker man møterom slik at man ikke forstyrrer hverandre. I fellesarealene vil man ha ro og mulighet til å jobbe med oppgaver som krever fokus, forklarer Støer.

Kontorsjef for selskapene, Rikke Støer.

Skal evalueres

Daglig leder i Mastiff, Jostein Olseng forteller at han ser en effekt etter innførselen.

– Jeg ser at folk finner ro til å gjøre konsentrasjonsarbeid også på kontoret, og at man får unna mer enn når man kunne forstyrre hverandre hele tiden. Det er litt en gave til folk å sitte en time uforstyrret, sier han, og understreker at det ikke skal være et hinder, men et verktøy.

Så langt har de ikke gjort en evaluering, men det er planen.

– Vi skal kvartalsvis forsøke å måle det med spørreundersøkelse, men det har vært litt for tidlig å begynne med det, sier Røed.

Daglig leder i Mastiff, Jostein Olseng.
Powered by Labrador CMS