Dette er deltagerne i Dagbladet-satsingen Nødt eller sannhet: Jorun Stiansen, Mia Gundersen, Egil Skurdal, Adam Schjølberg, Sebastian Solberg, Vidar Villa og Marlene Stavrum. Programleder Hasse Hope står foran til venstre.
Dette er deltagerne i Dagbladet-satsingen Nødt eller sannhet: Jorun Stiansen, Mia Gundersen, Egil Skurdal, Adam Schjølberg, Sebastian Solberg, Vidar Villa og Marlene Stavrum. Programleder Hasse Hope står foran til venstre.

Dagbladet lovet «galskap satt i system». Nå preges kjendis-programmet av misnøye

Alt har ikke gått helt etter planen for Dagbladet-satsingen Nødt eller sannhet. – Kjedelig og beklagelig, sier programsjefen i Aller Media.

Publisert Sist oppdatert

Dagbladet og Aller Media lanserte tidligere i vinter sitt kjendis-realityprogram Nødt eller sannhet, som er forbeholdt mediehusets pluss-brukere.

Programleder er Hasse Hope, og konseptet er at deltagerne skal utfordres til å gjøre drøye ting - med utgangspunkt i Nødt eller sannhet-leken.

Klarer man ikke oppgaven, så ryker man ut.

Programsjef i Aller Media, Tellef Dahll, lovet elleville saker i forkant:

– Dette er rett og slett galskap satt i system og det er veldig gøy å se Hasse Hope arrangere fest med verdens verste selskapsleker, sa han til egen avis i forkant av første episode.

Føler seg lurt

Dagbladet har brukt mye ressurser og plass på å promotere programmet, men alt har ikke gått helt etter planen etter lansering.

I slutten av januar meldte Nettavisen om isfront mellom deltagerne og Dagbladet, og ingen av deltagerne dukket opp på pressetreffet.

Tidligere denne uken tok deltager og artist Vidar Villa bladet fra munnen og fortalte om deltaker-misnøyen til Nettavisen.

– Ja, det er vel litt misnøye. Det var ikke helt som det var forespeilet, det var litt mer under beltespennet-ting enn man fikk beskjed om at det skulle være, sier han til Nettavisen.

Villa sier han følte seg lurt.

– Hadde jeg visst hva det var så hadde jeg ikke blitt med på det, sier han til avisen.

Også artist Mia Gundersen uttalte til Nettavisen at hun ble overrasket over hvor «drøyt» programmet til slutt ble.

Tellef Dahll er programsjef i Aller Media.

– Kjedelig å høre

Dahll sier til Medier24 at de synes det er trist at deltakerne ikke møtte på premierefesten.

– Og det er kjedelig for oss å høre at deltakerne har vært misfornøyd i ettertid, sier Dahll.

Han legger til at det hele tiden underveis i serien skulle være mulig for deltakerne å trekke seg.

– Og det er viktig at folk trekker seg hvis det er over deres grense, sier han.

Dahll forteller at Aller Media har jobbet mye med etterarbeidet av videomaterialet.

– Det har vært viktig for oss at alle deltakerne skinner på skjermen, at man liker de bedre etter å ha sett serien, og det mener jeg man gjør.

– Flere av deltakerne mener premisset i serien ikke var det samme som de fikk presentert av produsenten Monday. Er premisset dere fikk presentert det samme som er i serien?

– Ja, premisset i den ferdige serien er det samme som vi fikk presentert av produksjonsselskapet. Vi ønsket å lage et program som skapte blest, og som stakk seg ut i mengden TV-serier som blir produsert. Det har programmet klart, sier Dahll og legger til at han også er imponert over deltakerne.

– I programmene byr de på seg selv, ler og koser seg og imponerer i hvor langt de strekker seg, sier Dahll.

– Beklagelig

– Aller Media har redaktøransvaret på serien, hvordan har dere vurdert dette presseetisk?

– Vi har vært i dialog med samtlige deltagerne i etterkant av dette opptaket og innspillene som har kommet til oss om innholdet i serien, har vi i alle tilfeller tatt hensyn til, sier Dahll.

– Det er beklagelig at noen deltagere opplever situasjonen som de gjør og derfor har vi vært opptatt av kommunikasjon med dem i etterkant av opptaket, sier han.

Programsjefen forteller at prosjektet også har vært nybrottsarbeid, som første videoserie forbeholdt abonnenter.

– Vi er veldig glade for at det har gått så bra, sier Dahll.

Han ønsker imidlertid ikke - på direkte spørsmål - å gå ut med konkrete tall så tidlig i løpet.

– Men vi når en helt annen målgruppe enn tidligere. 60 prosent av de som kjøper tilgang er under 34 år, og en stor andel er nye brukere, hevder Dahll.

Aller Media har også opprettet en egen TikTok-konto for programmet.

– Vi ser også at klipp fra serien går veldig bra på TikTok. Det er videoer der som har blitt sett 350.000 ganger, sier han.

DBTV har så langt lagt ut 24 videoer på TikTok-kontoen, hvorav fire har hatt over 100.000 visninger.

Powered by Labrador CMS