Konsernene Aller Media og Amedia.

«Pay or consent»:

Dette sier Aller Media og Amedia om Schibsteds eksperiment

– Vi følger dette tett og vurderer ulike alternativer, sier Aller Media-topp.

Publisert Sist oppdatert

Mandag skrev Medier24 at Schibsted News Media eksperimenterer med å gi brukere valget mellom å dele persondata for annonseformål eller betale for å unngå datainnsamling - også kalt «pay or consent».

– Journalistikk er ikke gratis. Vi driver med journalistikk, vi driver med et stort samfunnsoppdrag, og det må finansieres, sa konserndirektør i Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes.

Aller Medias Aller Media Nordic chief commercial officer (CCO), Bente Klemetsdal synes det er interessant å se hva Schibsted tester.

– Vi følger dette tett og vurderer ulike alternativer. Så er det viktigste for Aller å sikre at våre lesere kan ta et informert valg, sier hun, og fortsetter:

Bente Klemetsdal, som blir ny COO i Aller Media.
Bente Klemetsdal er CCO i Aller Media.

– Som medieaktør, som Aller er, så er det viktig å fortsatt kunne finansiere fri og uavhengig journalistikk. Det er et interessant grep.

Aller Media eier flere merkevarer, som Dagbladet, Se og Hør og Sol. Nevnte Dagbladet er en freesite.

Utelukker ikke samme vei

På spørsmål om det er problematisk hvis det er mange som reserverer seg mot målrettede annonser, svarer Klemetsdal:

– Vi er opptatt av å behandle våre leseres data på en forsvarlig måte.

– Så du utelukker ikke at dere kan gå samme vei som Schibsted?

– Det utelukker jeg ikke. Det er interessant å se hvordan dette utarter seg.

Hun forklarer at siden de kommer fra en freesite-posisjon så er det begrenset hvor mye data de har på brukerne sine. 

Hun opplyser også at de ikke samler inn innloggingsdata på tvers av internett.

– Det er helt åpenbart at mange bruker målretting. Men som norske publisister har vi siden innføringen av GDPR ikke tillat at andre aktører lager profiler på våre lesere. Dette er unikt i Norge og som styrker leserens personvern. 

– Vi har Google som partner. De innhenter sine samtykker knyttet til målretting av annonsering. Det gjør ikke vi på deres vegne, sier hun.

Følger utviklingen

Konserndirektør for samfunns- og myndighetskontakt i Amedia, Marte Ingul, sier til Medier24 at de har registrert Schibsted News Medias eksperiment.

Hun sier at en grunnleggende utfordring for alle redaktørstyrte medier er å sikre finansiering av journalistikken i årene som kommer, i den globale konkurransen.

– For Amedias del er det ikke planlagt å gjennomføre et slikt eksperiment på nåværende tidspunkt, men vi følger utviklingen med interesse og er tett på disse problemstillingene. 

TV 2 gir Schibsted medhold i at modellen ikke kan sammenlignes direkte med de store tech-selskapene.

– Norske medier er helt avhengige av å finne nye forretningsmodeller for å finansiere journalistikken vår, og begrense den store inntektslekkasjen til globale teknologiselskaper som Meta og Google. Det samme gjelder TV 2, sier Lene Eltvik Vindfeld, organisasjon- og kommunikasjonsdirektør i TV 2.

– Mediene spiller en avgjørende rolle i et demokrati som det norske. Vi har også en god tradisjon i bransjen hvor vi samarbeider om løsninger som er trygge og ivaretar personvernet, selvsagt i tett dialog med tilsynsmyndighetene. Vi er enige med Schibsted i at norske mediers bruk av tilpasset markedsføring ikke kan sammenlignes direkte med det tech-gigantene gjør.

Skuffet

Grepet til Schibsted overrasket Datatilsynet, noe Kampanje skriver tirsdag.

Bakgrunnen er at europeiske tilsynsmyndigheter undersøker lovligheten av Metas lignende betalingsløsning, hvor brukerne kan betale for å slippe målrettet annonsering.

– Vi skjønner at mediene må finansieres, det er alle enige i, men så er spørsmålet om dette er en god måte å gjøre det på. Mediene er viktige fordi de er på brukenes sin side, men mange vil nok oppleve dette som fremmedgjørende, sier seksjonssjef i Datatilsynet, Tobias Judin til Kampanje.

Judin fortsetter med å si at Datatilsynet er skuffet over at Schibsted eksperimenterer før det har kommet en avklaring.

Kommunikasjonsdirektør i Schibsted Norge, Øyvind Vormeland Salte, forklarer overfor Kampanje at en betalingsløsning kun vil bli innført etter grundige vurderinger hvor det juridiske er ett av flere aspekter.

– Schibsted vil alltid følge gjeldende lover og regler, og vi føler oss på trygg grunn, sier Salte.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS