Ett av årets hovedtemaer i Medieundersøkelsen 2024 er kunstig intelligens og algoritmer.
Undersøkelsen viser at journalister er skeptisk til algoritmestyrte forsider: 68 prosent av journalistene ønsker det «i liten grad» eller «ikke i det hele tatt».
Det viser innsyn i undersøkelsen som Medier24 har fått tilgang til.
Blant redaktørene er skepsisen mindre: 39 prosent er i de negative kategoriene, mens 57 prosent svarer fra «i noen grad» til «i svært stor grad».
I den norske befolkningen for øvrig er 70 prosent skeptisk.
– Mer pessimisme
Funnene overrasker faglig ansvarlig for undersøkelsen, Erik Knudsen, som er førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen.
– Det er mer pessimisme å spore enn vi hadde trodd. Norge er et foregangsland når det gjelder å bruke algoritmestyrte forsider. I andre land er ikke dette så vanlig. Det er noe man kanskje skulle trodd vi var mer vant til i Norge, sier Knudsen til Medier24.
Knudsen trekker fram at det gjerne er redaktører eller egne AI-team som er involvert i bruken av algoritmestyrte forsider.
Han tror det kan være en del av forklaringen for hvorfor det er en avstand mellom redaktører og journalister.
– Det er kanskje litt fjernt fra den enkelte journalist. Det kan virke til at redaktørene er mer teknologi-optimistiske enn journalistene. Redaktørene har mer tro på at algoritmestyrte forsider vil være bra for å promotere andre sider av forsiden enn de gjør i dag.
– Og ikke minst drive salg, legger han til.
– Reelle bekymringer
I undersøkelsen blir journalister og redaktører også spurt om bruken av algoritmer kan føre til at viktige, men mindre populære saksfelt ikke får nok oppmerksomhet i samfunnet.
Hele 87 prosent av journalistene og 83 prosent av redaktørene svarer at de er helt eller delvis enige i den påstanden.
Knudsen forteller det er velkjent at algoritmestyrte forsider har en tendens til å løfte fram materiale som allerede er populært, og gjøre det enda mer populært.
– Dette er helt reelle bekymringer, fordi vi vet at disse systemene har disse biasene. Hvis man bruker slike systemer, så kan det føre til mindre populære saksfelt ikke får like mye oppmerksomhet som det ellers ville fått.
Knudsen mener det er sunt at journalister og redaktører er bekymret for dette.
– Det tyder på at de er bevisst på at slike systemer kan føre til den type biaser.
Undersøkelsen vil bli presentert under Nordiske Mediedager i Bergen senere i vår, og den har blitt gjennomført siden 1999.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no