Alexandra Beverfjord og Vibeke Fürst Haugen på Medieledere.
Alexandra Beverfjord og Vibeke Fürst Haugen på Medieledere.

Medielederne uenige om synlighet: – Trenger sterkere redaktører

Kringkaistingssjefen mener det ikke er viktig for henne å være synlig som person.

Publisert Sist oppdatert

(BERGEN): Under Medieleder-konferansen i Bergen møttes flere ledere på scenen for å snakke om det å være en «usynlig» medieleder.

Sjefredaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord, redaktør i Altinget, Veslemøy Østrem, ansvarlig redaktør i Telemarksavisa, Ove Mellingen og kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen stilte i paneldebatt.

Medielederne fikk samlet spørsmål om de mente at norske redaktører var synlige nok, og om de selv var synlig nok. Mens alle mente de selv var synlig nok, mente Beverfjord og Fürst Haugen at alle redaktører er synlige nok.

– Foregår 24 timer i døgnet

Beverfjord mener mediene bør reflektere om man overdekker hverandre. Hun viser til at hun har uttalt seg til andre medier over 40 ganger det siste året.

– Senest i dag er det et to sider langt intervju med meg i Klassekampen om hvordan vi skal organisere kulturjournalistikken. Vis meg den næringslivslederen som får to sider i en avis for å snakke om ett enkelt felt i bedriften, sier hun.

Beverfjord legger til at mediebildet i dag er mye større enn det var før.

– Mediedebatten foregår 24 timer i døgnet. Søker man i arkivet vil man ikke finne like mange saker i andre medier om en medieleder.

– Ikke viktig

Vibeke Fürst Haugen.

Kringkastingssjef Fürst Haugen har tidligere fått kritikk for å ha vært lite synlig.

– Mange var så opptatt av at jeg var kvinne, hvordan det ville bli med en kvinne i den rollen. Jeg synes det er irrelevant, det har aldri motivert meg. Da jeg søkte jobben visste jeg at det førte med seg mer synlighet, og det gjør jeg gjerne. Men synlighet av meg som person er ikke viktig, sier hun.

Ove Mellingen har vært en synlig medieleder. Han mener andre medieleder bør dele mer av sine meninger.

– Hvordan skal vi være med å forme samfunnet hvis vi ikke gir grunnlaget for valgene vi gjør. De som har ansvar bør i større grad dele hvilke verdier de står for, og hvorfor de er den jobben de er i, sier Mellingen.

Ønsker flere breiale medieledere

Ansvarlig redaktør i Alltinget, Veslemøy Østrem, har tidligere skrevet om tause typer i næringslivet når hun var nyhetsredaktør i Aftenposten.

Alexandra Beverfjord, Vibeke Fürst Haugen, Veslemøy Østrem og Ove Mellingen under Medieleder-konferansen i Bergen
Alexandra Beverfjord, Vibeke Fürst Haugen, Veslemøy Østrem og Ove Mellingen under Medieleder-konferansen i Bergen

Hun mener ledere i norske medier er litt det samme.

– Vi kommer på scenen når man har gjort noe galt. Det er bra. Men man reflekterer ikke som mye mer rundt det, annet enn så si at man ikke ha gjort noe feil. Jeg vil ha flere enn bare Gunnar Stavrum som kan være litt breiale, sier Østrem fra scenen.

Hun mener medielederne er flink til å snakke innenfor sin egen bransje, men ikke der ute i offentligheten.

– Vi besitter makt og er en brikke i demokratiet. Det viktig at denne brikken forteller folk om hva som står på spill.

– Må snakke om feil

Allting-sjefen ble spurt om hvorfor hun og Dagbladets Beverfjord har ulike meninger rundt dette.

– Vi representerer ulike medier. Jeg har jobbet lenge i nisjeaviser og har en annen posisjon. Dagbladet når leserne som mange av oss andre ikke når. De får mye kritikk, og noe er veldig unyansert. I forsøk på å nå nye typer mediemangfold, som NRK prøvde med Sophie Elise, bommer man av og til. Vi må snakke mer om feilene våre, sier Østrem.

Beverfjord er enig med Østrem om at de er en omdiskutert avis.

– Det betyr at vi må være åpne om våre etiske valg. Det handler også om direkte dialog med leserne, sier Beverfjord og viser til at de har opprettet rettelogg og at de er åpne om hvordan Dagbladet vurderinger etikk rundt publiseringer.

Powered by Labrador CMS