(BERGEN): Under Medieleder-konferansen i Bergen møttes flere ledere på scenen for å snakke om det å være en «usynlig» medieleder.
Sjefredaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord, redaktør i Altinget, Veslemøy Østrem, ansvarlig redaktør i Telemarksavisa, Ove Mellingen og kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen stilte i paneldebatt.
Medielederne fikk samlet spørsmål om de mente at norske
redaktører var synlige nok, og om de selv var synlig nok. Mens alle mente de
selv var synlig nok, mente Beverfjord og Fürst Haugen at alle redaktører er
synlige nok.
Beverfjord mener mediene bør reflektere om man overdekker
hverandre. Hun viser til at hun har uttalt seg til andre medier over 40 ganger
det siste året.
– Senest i dag er det et to sider langt intervju med meg i
Klassekampen om hvordan vi skal organisere kulturjournalistikken. Vis meg den
næringslivslederen som får to sider i en avis for å snakke om ett enkelt felt i
bedriften, sier hun.
Beverfjord legger til at mediebildet i dag er mye større enn
det var før.
– Mediedebatten foregår 24 timer i døgnet. Søker man i
arkivet vil man ikke finne like mange saker i andre medier om en medieleder.
– Ikke viktig
Kringkastingssjef Fürst Haugen har tidligere fått kritikk
for å ha vært lite synlig.
– Mange var så opptatt av at jeg var kvinne, hvordan det
ville bli med en kvinne i den rollen. Jeg synes det er irrelevant, det har
aldri motivert meg. Da jeg søkte jobben visste jeg at det førte med seg mer
synlighet, og det gjør jeg gjerne. Men synlighet av meg som person er ikke
viktig, sier hun.
Ove Mellingen har vært en synlig medieleder. Han mener andre
medieleder bør dele mer av sine meninger.
– Hvordan skal vi være med å forme samfunnet hvis vi ikke
gir grunnlaget for valgene vi gjør. De som har ansvar bør i større grad dele hvilke
verdier de står for, og hvorfor de er den jobben de er i, sier Mellingen.
Ønsker flere breiale medieledere
Ansvarlig redaktør i Alltinget, Veslemøy Østrem, har tidligere skrevet om tause typer i næringslivet når hun var nyhetsredaktør i Aftenposten.
Hun mener ledere i norske medier er litt det samme.
– Vi kommer på scenen når man har gjort noe galt. Det er bra. Men man reflekterer ikke som mye mer rundt det, annet enn så si at man ikke ha gjort noe feil. Jeg vil ha flere enn bare Gunnar Stavrum som kan være litt breiale, sier Østrem fra scenen.
Hun mener medielederne er flink til å snakke innenfor sin egen bransje, men ikke der ute i offentligheten.
– Vi besitter makt og er en brikke i demokratiet. Det viktig at denne brikken forteller folk om hva som står på spill.
Allting-sjefen ble spurt om hvorfor hun og Dagbladets Beverfjord har ulike meninger rundt dette.
– Vi representerer ulike medier. Jeg har jobbet lenge i nisjeaviser og har en annen posisjon. Dagbladet når leserne som mange av oss andre ikke når. De får mye kritikk, og noe er veldig unyansert. I forsøk på å nå nye typer mediemangfold, som NRK prøvde med Sophie Elise, bommer man av og til. Vi må snakke mer om feilene våre, sier Østrem.
Beverfjord er enig med Østrem om at de er en omdiskutert avis.
– Det betyr at vi må være åpne om våre etiske valg. Det handler også om direkte dialog med leserne, sier Beverfjord og viser til at de har opprettet rettelogg og at de er åpne om hvordan Dagbladet vurderinger etikk rundt publiseringer.