Onsdag formiddag smalt nyheten om at TV 2 skal opprette hele 30 nye redaksjonelle stillinger.
Satsingen er i hovedsak på tv2.no, og skal styrke mediehuset på breaking news, direktesendinger, videodesken, sosiale medier, samt underholdnings- og kjendisnyheter, opplyses det.
Medier24 har tatt en kjapp runde til TV 2s største konkurrenter om hva de tenker om satsingen, og om de nå frykter økt digital konkurranse.
– Konkurransen vil øke
Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen tar i mot nyheten med tommel opp.
– Jeg vil gratulere TV 2 med satsingen. Det er nok et eksempel på at det satses i norsk mediebransje for tiden. Det har vi merket blant annet med at Schibsted satser mer på podkast og lyd, og nå satser TV 2 på digitale plattformer. Det er veldig bra for publikum i Norge, sier Eriksen til Medier24.
NRK-sjefen mener konkurransen er til det beste for bransjen.
– Dette er et eksempel på at konkurransen vil bare fortsette å øke. Men om jeg frykter konkurransen? Som jeg pleier å si, hvis du frykter økt konkurranse i mediebransjen, så må du finne deg noe annet å gjøre.
– For konkurransen kommer, og den blir bare sterkere og sterkere. Både fra nasjonale og internasjonale aktører. Og det er bare bra, sier Eriksen.
Han mener TV 2-satsingen også er et sunnhetstegn for den norske medieøkonomien.
– Det er en god situasjon nå at resultatene i mediebransjen er så gode. Det er bra at det både er investeringsevne og vilje til å satse på innhold og journalistikk. Det forteller meg at vi har en relativt sunn mediebransje her i landet, sier Eriksen.
Dagbladet: – Velkommen etter
Sjefredaktør i VG, Gard Steiro, sier til Medier24 at han ønsker all konkurranse velkommen.
– Det er utelukkende positivt at mediene finner rom til å investere mer i journalistikk, sier han i en kort kommentar.
Sjefredaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord, gratulerer også TV 2 med satsingen.
– Velkommen etter. Vi ser frem til økt konkurranse, og vil selvfølgelig møte den med flere tiltak, sier hun kort til Medier24.