Alexandra Beverfjord, ansvarlig redaktør i Dagbladet.
Foto: Erik Waatland
Dagbladet fusjonerer inn Dagbladet Pluss
– Dagbladet Pluss er i dag en mer moden og robust virksomhet, og vi ønsker derfor å samle Dagbladet og Dagbladet Pluss igjen, sier sjefredaktør Alexandra Beverfjord.
Dagbladet fusjonerer mediehusets plusssatsing, Dagbladet
Pluss, tilbake inn i selskapet. Det bekrefter sjefredaktør Alexandra Beverfjord
til Medier24. Hun sier det er ingen dramatikk rundt fusjoneringen.
– Dagbladet Pluss ble skilt ut som selskap i 2015. Hensikten
var å sette mer trykk, fokus og dedikasjon på brukerbetalingen, som på dette
tidspunkt var i en tidlig fase. Nå har åtte år gått, Dagbladet Pluss er i dag
en mer moden og robust virksomhet, og vi ønsker derfor å samle Dagbladet og
Dagbladet Pluss igjen.
Beverfjord legger til at dette ikke er en ukjent modell i
mediebransjen, og at andre aviser har gjort tilsvarende grep med nye produkter
og forretningsområder.
– Dagbladet gjorde for øvrig også det samme med
nettsatsingen. Da ble DB Medielab etablert. Senere ble dette fusjonert.
– Dagbladet tar innpå VG på freesite, men faller bak på
pluss. Går freesiteveksten på bekostning av brukerbetaling?
Dagbladet har valgt en strategi der freesite er det
viktigste. Vi har jobbet målrettet for vekst, og i fjor hadde vi størst digital
leservekst blant norske aviser i den offisielle målingen fra Mbl. Men vi har
også en viktig satsing på brukerbetaling, sier Beverfjord og legger til:
– Det er ingen tvil om at det å lykkes med brukerbetaling er
mer utfordrende hvis man samtidig har en så tydelig freesite-strategi. Vi er
derfor glade for at vi dette året har klart å få til vekst både på freesite og
på Dagbladet Pluss.