MDG-politiker Eivind Trædal reagerer på innholdsmarkedsføring i VG og mediene.
MDG-politiker Eivind Trædal reagerer på innholdsmarkedsføring i VG og mediene.

Raser mot annonse i VG: – Du må være blind for å ikke se det

MDG-politiker Eivind Trædal mener viser at den journalistiske integriteten er til salgs når mediene bruker innholdsmarkedsføring. – Hvis vi skal avvise annonsører, må det skje på grunnlag av en konsekvent og prinsipiell vurdering, svarer VG.

Publisert Sist oppdatert

MDG-politiker Eivind Trædal reagerte kraftig da han så en innholdsmarkedsførings-annonse på VG-fronten.

Annonsen er fra «Aksjon Borgerlig Valgseier». Den hadde stikktittel: Får uventet «støtte», med påfølgende tittelen: – Det er ikke Støre som er Aps problem.

Artikkelen er merket som annonsørinnhold og med logoen til «Aksjon Borgerlig Valgseier» over artikkelbildet.

Den bruker den samme fonten som en redaksjonell tekst.

– Merkinga er lett å gå glipp av. Verdien av denne annonsen er basert på at det kan forveksles med en vanlig artikkel. Dette er en skam for hele Schibsted-konsernet, skriver Trædal i en post på Facebook.

– Må være blind

Overfor Medier24 utdyper Trædal at han over lengre tid har vært kritisk til innholdsmarkedsføring i mediene.

– Aviser og andre mediekanaler selger reklame som skal til forveksling ligne redaksjonelt innhold, og viske ut grensene mellom annonser og redaksjonelt stoff. Det er jo selve merverdien med slike annonser, sier Trædal til Medier24.

Eivind Trædal
Eivind Trædal

Han mener de frie mediene er viktigere enn noensinne i dagens verdenssituasjon, hvor tilliten deres synker, og antiliberale krefter undergraver dem.

– Når mediene da selv velger å pisse i sin egen brønn, selv om det bare er noen dråper om gangen, så undergraver de sin egen troverdighet. 

– Det viser at den journalistiske integriteten er til salgs, legger han til før han påpeker at norske medier utmerker seg med å ha høy tillit og etterrettelighet sammenlignet med mange andre land.

– Men annonsen er merket med både annonsørinnhold og logoen til «Aksjon Borgerlig Valgseier». Er ikke det godt nok?

– Det blir alltid litt absurd debatt fordi alle med øyne kan se at denne annonsen er utformet som en nyhetsartikkel, i motsetning til andre annonser. Du må være blind for å ikke se det, eller ikke ønske å se, svarer Trædal og fortsetter:

– Ja, det er merket. Men du kommer ikke unna faktumet at det er designet med samme font, samme type bilder for å se ut som en nyhetsartikkel.

At vinklingen på annonsen har en aktualitet rundt alle sakene med Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre, gjør det ekstra provoserende, mener Trædal.

– Her ser man hvor fleksible annonseselgerne når de kaster seg inn i kampen om Jonas Gahr Støres fremtid. Det drar det til ett ekstra knepp.

– Ikke nok til å nekte dem

Medier24 har forelagt kritikken overfor VG. Det er dokumentar- og etikkredaktør Anders Sooth Knutsen som svarer på vegne av mediehuset.

Han mener annonsen som Trædal viser til er merket i tråd med deres egne og bransjens retningslinjer. 

– VG er opptatt av å legge til rette for en bred og åpen samfunnsdebatt. Politiske annonser er en del av dette. Hvis vi skal avvise annonsører, må det skje på grunnlag av en konsekvent og prinsipiell vurdering. Ikke basert på subjektive preferanser, skriver Sooth Knutsen og fortsetter:

– Vi kan være kritiske til manglende åpenhet om finansieringen av «Aksjon Borgerlig Valgseier», men det er ikke nok til å nekte dem å fremme sitt syn på lik linje med andre organisasjoner. For VG handler dette om å ha en prinsipiell tilnærming der ytringsfriheten er førende for valgene vi tar.

I 2018 ble VG klaget inn til Pressens Faglige Utvalg da tre ulike klagere reagerte på utformingen av det kommersielle stoffet.

PFU pekte da på at det er ingen presseetiske forbud mot å bruke journalistiske virkemidler som titler, ingress og brødtekst i reklame.

VG fikk kritikk fra utvalgets flertall. Kritikk i PFU er ikke det samme som å bli felt.

Daværende fungerende leder for utvalget, Anne Weider Aasen, tok dissens, og mente merkingen var tydelig.

– Mediene lytter ikke

Til tross for at debatten rundt innholdsmarkedsføring dukker opp med jevne mellomrom, mener Trædal at mediene ikke tar kritikken innover seg.

– Vi har debattert det 100 ganger, men mediene lytter ikke og fortsetter bare med det.

«Aksjon Borgerlig Valgseier» er en organisasjon som ønsker borgerlig flertall på Stortinget og i regjering.

Organisasjonen mottar pengedonasjoner fra hemmelige givere, og har fått kritikk for dette. De benekter selv brudd på partiloven

Tidligere har de gitt penger til de fire partiene på borgerlig side, Høyre, Frp, Venstre og KrF.

I 2021 endte Høyre, Venstre og KrF opp med å tilbakebetale 250.000 kroner hver fra organisasjonen. Frp betalte ikke tilbake, og har siden tatt imot pengestøtten.

– Våpenkappløp

I mai var VG-redaktør Gard Steiro i debatt med medieforsker Tellef S. Raabe om innholdsmarkedsføring i VG fra samme organisasjon

Da uttalte Steiro at flere andre politiske partier også betaler for innholdsmarkedsføring – inkludert MDG.

– Har dere ikke alle sammen her et ønske om å komme på fronten til VG?

– Det er det som pålegger mediehusene et ekstra ansvar. Man åpner opp et våpenkappløp, svarer Trædal.

Han trekker fram debatten rundt den omstridte appen TikTok, og rollen den fikk etter at Unge Høyre og FpU vant skolevalget.

– Så kaster alle andre partiene seg på TikTok. Alle som vil selge et politisk budskap eller andre ting, vil ikke klare å holde seg. Man har ikke råd til å ikke bruke midlene man har til rådighet.

Han er klar på at han ikke vil unnskylde alle som betaler for innholdsmarkedsføring.

– Men jeg opplever at det er mediene sin jobb å ikke selge sin egen integritet. Dypest sett er det også i medienes interesse. Og så blir jeg sur om det viser seg at MDG også har betalt for dette.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS