Fra venstre over: Aida Zulic, Philip Jason Omollo, Zahra Katrine Arnesen, Usman Ali, Laik Hanbaly, Yasmin Mouafak Abokatmah og Ayaan Aden er årets kull av FleRe-stipendiater.
Fra venstre over: Aida Zulic, Philip Jason Omollo, Zahra Katrine Arnesen, Usman Ali, Laik Hanbaly, Yasmin Mouafak Abokatmah og Ayaan Aden er årets kull av FleRe-stipendiater.

Her er NRKs FleRe-stipendiater 2022

Høstens kull av NRKs FleRe-stipendiater er klare. Årets sju stipendiater har solid kompetanse på en rekke områder, både personlig og yrkesmessig, skriver NRK i en pressemelding.

Publisert Sist oppdatert

FleRe-programmet er NRKs talentprogram for å få mer flerkulturell kompetanse i NRK.

Programmet varer i 10 måneder med fem måneder i opplæring og fem måneder i praksis.

NRK offentliggjorde i dag syv stipendiater:

Philip Jason Omollo har tidligere studert tegnspråk ved Oslo Met og erfaring med å jobbe med barn og unge, blant annet som assistentlærer på Vetland skole og ressurssenter for hørselshemmede, og vært miljøarbeider ved Blå Kors barnas stasjon.

Zahra Katrine Arnesen Zahra Katrine Arnesen har studert statsvitenskap ved NTNU i Trondheim, med fordypning i internasjonal politikk.

Aida Zulic har studert historie, religionsvitenskap, pedagogikk og internasjonale relasjoner ved Universitet i Oslo, Aalborg University Copenhagen og University of California, Berkeley. Hun har også jobbet tre år som kontaktlærer ved Kjelsås skole i Oslo.

Laik Hanbaly har de to siste årene jobbet som historielærer på videregående. Han har mastergrad i Modern International and Transnational History fra Universitetet i Oslo. Masteren fokuserte på hvordan verden har blitt mindre de siste hundre årene som følge av økt globalisering.

Yasmin Mouafak Abokatmah har bakgrunn innen sosiologi fra Libanon og engelsklitteratur fra Syria og har dessuten nettopp fullført sin bachelorgrad i Midtøsten-studier ved Universitetet i Oslo.

Ayaan Aden har nylig fullført bachelor i internasjonale studier ved Oslo Nye Høyskole, og har tidligere jobbet som kontormedarbeider hos OMOD (Organisasjon Mot Offentlig Diskriminering).

Usman Ali har bachelor i politiutdanning med spisskompetanse innen volds- og gjengkriminalitet. Tidligere har han også jobbet som fagkonsulent innen fagområdet «unge som begår gjentatt kriminalitet».

NRK startet med FleRe-programmet i 2008. Til sammen har 90 stipendiater fullført programmet fram til nå. Nesten 50 prosent av alle stipendiatene jobber i NRK i dag, og rundt 84 prosent jobber i mediebransjen.

– Styrker det flerkulturelle mangfoldet

– FleRe-programmet er et viktig bidrag for å få mer mangfoldskompetanse i mediebransjen. FleRe-stipendiatenes flerkulturelle kompetanse gir dem perspektiver som er viktige for den norske journalistikken og ikke minst vesentlig for å styrke demokratiet i landet vårt, sier Iram Ansari, leder for FleRe-programmet i NRK i en pressemelding.

Ansari gleder seg til å ta imot de sju stipendiatene den 17. august i høst og er svært fornøyd over å ha to faglærere med solid journalistfaglig kompetanse med seg på laget.

Ny faglærer i år er Hilde Nilsson Ridola. Hun er en kjent stemme for mange lyttere som radioprogramleder i NRK Stor-Oslo, men har også tidvis vært å se i NRKs nyhetssendinger på TV.

– Jeg har jobba som nyhetsjournalist og radioprogramleder i NRK både på riks og lokalt siden 2005. Jeg elsker nyhetspulsen, direktesendinger og folk. Nå blir det skikkelig stas å bli kjent med de flinke stipendiatene og bidra til få flere med flerkulturell bakgrunn inn i NRK. Faglig kommer vi til å legge stor vekt på å forstå hva journalistikk er for noe, hva som er en sak, kildevalg, etikk og språk, sier hun.

Andreas Sundby er faglærer for FleRe-programmet på sjuende året. Han ser spesielt fram til å se hva slags perspektiver stipendiatene og deres svært ulike bakgrunner kan bidra med inn i NRK.

– FleRe-prosjektet er svært viktig for at NRK skal klare å speile befolkningen. Noe jeg tror er avgjørende hvis vi skal lykkes med samfunnsoppdraget vårt. Jeg føler meg utrolig privilegert som får undervise stipendiatene. Det er alltid givende å følge utviklingen deres gjennom høsten og få ta del i deres selvutvikling og opplevelse av mestring. Det er ikke nødvendigvis utdannelsen de har på papiret som er avgjørende for om de lykkes i NRK, men at de er samfunnsengasjerte, uredde og har masse stå-på-vilje. Det kan det bli gode historier av, sier Sundby.

Powered by Labrador CMS