På bildet er: Morten Dahlback (Faktisk), Jon Reidar Hammerfjeld (Publish Lab), John Bones (Skup), Lars Johnsen (Nasjonalbiblioteket (NB), Gustavo Mello (AI Lab OsloMet), Andre Kåsen (NB), Magnus Breder Birkenes (NB), Per Erik Solberg (NB), Roy Krøvel (OsloMet), Per Christian Evensen Helme (NTB) og Yngvil Beyer (NB).
Bak fra venstre: Morten Dahlback (Faktisk), Jon Reidar Hammerfjeld (Publish Lab), John Bones (Skup), Lars Johnsen (Nasjonalbiblioteket (NB), Gustavo Mello (AI Lab OsloMet), Andre Kåsen (NB), Magnus Breder Birkenes (NB), Per Erik Solberg (NB), Roy Krøvel (OsloMet), Per Christian Evensen Helme (NTB) og Yngvil Beyer (NB).

Starter kunnskaps­nettverk for AI i mediene

Seks mediebedrifter og forskningsmiljøer i Oslo har gått sammen. Nå ønsker de at flere skal bli med.

Publisert

NTB, OsloMet, Nasjonalbiblioteket, Skup, Faktisk og Publish Lab har gått sammen for å danne nettverket Media og AI, opplyser NTB i en pressemelding.

De planlegger blant annet workshoper og en konferanse med foredragsholdere fra norske og internasjonale miljøer.

– Dette prosjektet skal bringe sammen mediebedrifter og forskningsmiljøet i osloregionen for å samle innsikt om kunstig intelligens og samarbeide om å utvikle maskinlæringsmodeller til bruk i medieteknologi, sier prosjektleder Per Christian Evensen Helme fra NTB.

OsloMet og NTB tok initiativet til å opprette nettverket. De ønsker at flere mediebedrifter og forskningsmiljøer skal bli med.

– Nettverket er åpent for alle mediebedrifter og institusjoner som vil diskutere og dele kompetanse om kunstig intelligens og sammen jobbe med å løse AI-utfordringer, sier Helme.

Nettverket har ambisjoner om å knytte seg til ressurser både nasjonalt og internasjonalt. Målet er at norske mediebedrifter og forskningsmiljøer skal posisjonere seg på området i en internasjonal sammenheng, og at det skal gi innovasjon til den norske mediebransjen.

– Med det tempoet teknologiutviklingen har nå, må vi samarbeide for å kunne utnytte mulighetene AI gir oss, på en klok måte. Mediene har lang tradisjon for kunnskapsdeling som vi kan bygge videre på, og vi tror dette nettverket vil få stor verdi for deltakerne og for bransjen, sier Morten Langfeldt Dahlback, utviklingssjef i Faktisk.no.

Powered by Labrador CMS