På bildet: Jørgen W. Bjerke, partner og kundeansvarlig i PR-operatørene.
Jørgen W. Bjerke, partner og kundeansvarlig i PR-operatørene.

Undersøkelse:

Freia-boikott, Pride-rapport og unges kokainbruk har preget nyhetsbildet

Disse nyhetssakene har gitt inntrykk på nordmenn i andre kvartal, ifølge AgendaTrackers undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Haaland, dyrtid og krigen i Ukraina preget nyhetsbildet i første kvartal, og opptar fortsatt mange - blant nye saker er boikotten av Freia, evalueringen etter Pride-skytingen og kokainbruk blant unge har preget mediebildet de siste månedene.

Det viser AgendaTrackers undersøkelse av nær 90.000 artikler for andre kvartal.

Opprørt over krigen

Norske medier vier fremdeles mye fokus til krigen i Ukraina, men på hjemmebane har nyhetsbildet vært preget av overfornevnte saker, i tillegg til valget av ny idrettspresident, kroningen av Kong Charles og lønnsoppgjøret mellom LO og NHO.

Ifølge en spørreundersøkelse fra YouGov som del av AgendaTracker blir nordmenn spurt om i hvilken grad saker gjør dem opprørt/trist eller glad.

94 prosent av befolkningen føler seg triste og opprørte over krigen i Ukraina, mens 88 prosent får de samme følelsene av dyrere tider med økte priser og renteoppganger.

Kokainbruk blant unge gjør 89 prosent av befolkningen opprørte, tett fulgt av Pride-rapporten som følge av terroren 25. juni i fjor, med 81 prosent.

– Skyhøy tillit

I motsatt ende, på spørsmål om hvilke saker som har gjort folk glade, finner vi Haalands tre mesterskapstitler som gjør 85 prosent av oss glade. Halvparten ble glade av valget av ny idrettspresident.

Nordmenn synes dekningen av de fleste sakene har vært god, men 17 prosent mener mediene har dekket kokainbruk blant unge dårlig - og 15 prosent mener dekningen av FrP-nachspielet har vært dårlig.

– Heldigvis er fortsatt tillitten til norske medier skyhøy. Det er tøffere tider enn mange av oss er vant med, og det føles nok for mange som om det går lengre mellom de gode nyhetene. Det er godt vi kan finne litt trøst i Haaland og idretten, sier Jørgen W. Bjerke, partner og kundeansvarlig i PR-operatørene.

AgendaTracker er en kvartalsvis undersøkelse som analyserer hvilke nyhetssaker som er blitt mest omtalt i norske medier og hvilke inntrykk den norske befolkningen har fått av dem. Undersøkelsen er et samarbeid mellom YouGov, Infomedia og PR-operatørene.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS