Onsdag publiserte Schibsted årsresultatene for sine norske mediehus i konsernet, som viser et resultat på 59 millioner kroner.
Det er en nedgang på 68 prosent.
For Aftenposten endte 2022 med et årsresultat på 77 millioner kroner. Det er en nedgang på 30 prosent sammenlignet med året før.
– Vi tjener jo penger, men det er ikke mer enn vi må. Utfordringen vår er at inntektene totalt ikke øker. Vi står og spinner. Digitalt øker vi med elleve prosent, som er kjempebra, men fallet på papirdelen er så stor at vi ikke klarer å veie opp for det, sier sjefredaktør og administrerende direktør i Aftenposten, Trine Eilertsen.
Hun forteller at de merket godt at papirprisene steg i fjor, samt et annonsefall mot slutten av året.
La ned søndagsavisen
I november 2022 ble det kjent at Aftenposten legger ned søndagsavisen fra nyttår. Eilertsen forklarer at det hjelper ikke på resultatet for 2022, men vil hjelpe veldig på resultatet for 2023.
– Det var en dyr dag for oss, og vi ser at vi måtte gjøre justeringer på papir mye raskere enn vi hadde tenkt, sier hun.
Planen er å fortsette med papiravis seks dager i uka. Det er også investert i nytt trykkeri i Vestby.
– Det kuttet våre kostnader til trykk med flere titalls millioner. Det vil redde resultatet i år og neste år. Å investere i papirtrykkeri var ikke opplagt, men det vil gjøre at papiravisen vil overleve lenger. Trykkeriet er en gave, sier Eilertsen.
Fortsatt lønnsom
På inntektssiden har Aftenposten en liten nedgang på åtte millioner kroner i 2022 sammenlignet med 2021.
Eilertsen sier at selv om de har vekst på digitale abonnementsinntekter og digitale annonser, så veier det ikke opp for fallet på papir.
– Men hvis vi skulle komme i en ekstrem situasjon der vi må kutte papir, så ser vi at de digitale inntektene vi har kan dekke de redaksjonelle kostnadene vi har, sier hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no