Journalist Nora Rydne, sjefredaktør Lars Håkon Grønning, samfunnsredaktør Torbjørn Røe Isaksen og abonnementssjef Katrine Sørum
E24-redaksjonen feiret leservekst tidligere i vår - her ved journalist Nora Rydne, sjefredaktør Lars Håkon Grønning, samfunnsredaktør Torbjørn Røe Isaksen og abonnementssjef Katrine Sørum. Men avisen har nå gått i minus fem år på rad.

E24 feirer leservekst - men tallene er fortsatt blodrøde

E24 har hatt tosifret milliontap de siste tre årene. I 2024 skal de gå i pluss, forsikrer redaktør Lars Håkon Grønning. 

Publisert Sist oppdatert

Onsdag ble årsresultatene for Schibsted-avisene lagt frem - og viser at resultatene samlet falt med nær 70 prosent i fjor.  

E24 er blant avisene som blør mest: I fjor hadde næringslivsavisen et negativt resultat på 39 millioner kroner. 

Det er femte året på rad at E24 går i minus. De siste tre årene har de hatt minst 29 millioner kroner i minus i underliggende resultat, til sammen over 100 millioner. 

– Lønnsomme neste år

I 2021 endte årsresultatet til E24 på 3,4 millioner kroner i minus. Men det bør merkes at mediehuset i 2021 solgte Dine Penger til VG AS, som ga en salgsgevinst på 37 millioner kroner. 

Dersom salget ekskluderes fører det til en underliggende bedring i resultat før skatt på 6 prosent.

Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i E24, Lars Håkon Grønning, sier til Medier24 at avisen var i en tung investeringsfase også i fjor.

– Inntektene fortsatte å vokse og det underliggende resultatet er en betydelig forbedring sammenlignet med 2021, sier han.

Tidligere i år feiret E24 at de var «Norges mest leste økonomiavis».

I første kvartal hadde avisen et snitt på 527.814 lesere, noe som gjorde E24 til åttende største nettstedet i Norge.

Grønning understreket da at en av suksessfaktorene var tung investering de siste tre årene. 

– Vi har vært i en planlagt, tung investeringsfase. Nå mener vi at vi har tatt den posisjonen vi skal ha, sier Grønning.

Han legger til at E24 ikke har planer om å fortsette å gå så mye i minus.

– Inneværende år kommer til å se annerledes ut. Vi har tatt en posisjon, og så har vi en realistisk plan om å være lønnsomme i 2024, sier Grønning.

Forventet resultat

Konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, Siv Juvik Tveitnes, sier de blodrøde tallene ikke er overraskende. 

– Det negative resultatet var forventet som en konsekvens av den vedvarende næringslivssatsningen, men det underliggende resultatet har forbedret seg sammenlignet med året før, sier hun i en pressemelding.

– Den underliggende inntektsveksten i selskapet er fortsatt god, med en økning i annonseinntekter på 11 prosent og økning i abonnementsinntekter på 27 prosent, legger Juvik Tveitnes til. 

Hun gleder seg også over den digitale veksten, og mener resultatet vil bli positivt til neste år. 

– Selskapet har som en klar ambisjon å bli lønnsomme neste år, som per i dag ser ut til å være innenfor rekkevidde, sier Tveitnes.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS