Onsdag ble årsresultatene for Schibsted-avisene lagt frem - og viser at resultatene samlet falt med nær 70 prosent i fjor.
E24 er blant avisene som blør mest: I fjor hadde næringslivsavisen et negativt resultat på 39 millioner kroner.
Det er femte året på rad at E24 går i minus. De siste tre årene har de hatt minst 29 millioner kroner i minus i underliggende resultat, til sammen over 100 millioner.
– Lønnsomme neste år
I 2021 endte årsresultatet til E24 på 3,4 millioner kroner i minus. Men det bør merkes at mediehuset i 2021 solgte Dine Penger til VG AS, som ga en salgsgevinst på 37 millioner kroner.
Dersom salget ekskluderes fører det til en underliggende bedring i resultat før skatt på 6 prosent.
Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i E24, Lars
Håkon Grønning, sier til Medier24 at avisen var i en tung investeringsfase også i
fjor.
– Inntektene fortsatte å vokse og det underliggende
resultatet er en betydelig forbedring sammenlignet med 2021, sier han.
Tidligere i år feiret E24 at de var «Norges mest leste økonomiavis».
I første kvartal hadde avisen et snitt på 527.814 lesere, noe som gjorde E24 til åttende største nettstedet i Norge.
Grønning understreket da at en av suksessfaktorene var tung investering de siste tre årene.
– Vi har vært i en planlagt, tung investeringsfase. Nå mener
vi at vi har tatt den posisjonen vi skal ha, sier Grønning.
Han legger til at E24 ikke har planer om å fortsette å gå så
mye i minus.
– Inneværende år kommer til å se annerledes ut. Vi har tatt
en posisjon, og så har vi en realistisk plan om å være lønnsomme i 2024, sier
Grønning.
Forventet resultat
Konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, Siv Juvik Tveitnes, sier de blodrøde tallene ikke er overraskende.
– Det negative resultatet var forventet som en konsekvens av den vedvarende næringslivssatsningen, men det underliggende resultatet har forbedret seg sammenlignet med året før, sier hun i en pressemelding.
– Den underliggende inntektsveksten i selskapet er fortsatt god, med en økning i annonseinntekter på 11 prosent og økning i abonnementsinntekter på 27 prosent, legger Juvik Tveitnes til.
Hun gleder seg også over den digitale veksten, og mener resultatet vil bli positivt til neste år.
– Selskapet har som en klar ambisjon å bli lønnsomme neste år, som per i dag ser ut til å være innenfor rekkevidde, sier Tveitnes.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no