Ifølge årsregnskapstallene som Schibsted delte i en pressemelding tirsdag, er Aftenposten en av fjorårets vinnere, med en EBITDA-økning på 51,1 prosent, sammenlignet med året før.
Det tilsvarer en økning på 50 millioner kroner.
– Hvis du bare kaster et blikk på det, så er det jo noe å glede seg over, men utfordringen er at det drives av kostnadskutt, sier sjefredaktør Trine Eilertsen til Medier24.
Hun viser til at de har anskaffet seg nytt trykkeri i Vestby, samt at de la ned søndagsavisen på papir og kuttet distribusjonskostnader.
– Det har vi stor glede av, og det gir oss rom til å omstille oss og til å investere, sier hun.
– Alt det gjør vi nå fordi vi er nødt til å øke inntektene våre, for var ikke så lett å gjøre i fjor.
Driftsinntektene til Aftenposten gikk ned i 2023, sammenlignet med 2022 – fra 1.402 millioner kroner til 1.381 millioner kroner.
Det skyldes blant annet et opplagsfall på papir, samt et krevende annonsemarked, ifølge Eilertsen.
– Vi har en finfin digital vekst, men det kompenserer ikke for fallet. Dermed er det kostnadskuttene som gjør at vi lever godt i landet akkurat nå, hvis vi skal være brutalt ærlige, kommenterer hun.
Nærmer seg dobbelt
Eilertsen forteller at Aftenposten begynner å nærme seg dobbelt så store digitalt som på papir.
– Vi vet at vi skal stå en god del år i denne spagaten mellom papirforretningsmodell og digital forretningsmodell.
Spagaten mellom papir og digital er hun forberedt å stå i lenge.
– Vi tror vi skal være «last man standing» på seks dager (utgivelse papiravis, journ.anm.), sier hun, og fortsetter:
– Men den digitale veksten gir oss håp om at det er mulig å bære i fremtiden. Vi skal klare å bære denne redaksjonen med digitale inntekter.
Krevende annonsemarked
Sjefredaktøren mener de har strevd mer enn en del andre i det digitale annonsemarkedet.
– Digitalt svinger det veldig opp og ned. Det er ikke alltid jeg forstår hvorfor det går opp eller ned, sier Eilertsen.
På papir er det tegn til bedring.
– Det går bedre nå, ikke minst med A-magasinet. Der var det veldig mørkt i fjor, sier hun.
Hun utdyper at papiravisen holdt på å bli ulønnsom i 2022 på grunn av økte papirpriser.
– Men i år er den veldig lønnsom, og det handler mye om det nye trykkeriet.
Skjønner forventningene
Onsdag begynner lønnsforhandlingene i Aftenposten. I fjor endte forhandlingene med diktat, som hos flere andre Schibsted-aviser.
Eilertsen sier at hun skjønner at forventningene er der, men er sikker på at de skal klare å landet et fornuftig oppgjør.
Samtidig understreker hun sin uro om manglende inntektsvekst.
– Jeg håper det ender et sted hvor alle er sånn passe fornøyd og passe misfornøyd. Det pleier å være en god indikasjon, kommenterer hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no