Sjefredaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen

Aftenposten økte resultatet med over 50 prosent: – Drives av kostnadskutt

– Hvis du bare kaster et blikk på det, så er det noe å glede seg over, men utfordringen er at det drives av kostnadskutt, sier sjefredaktør Trine Eilertsen.

Publisert

Ifølge årsregnskapstallene som Schibsted delte i en pressemelding tirsdag, er Aftenposten en av fjorårets vinnere, med en EBITDA-økning på 51,1 prosent, sammenlignet med året før.

Det tilsvarer en økning på 50 millioner kroner.

– Hvis du bare kaster et blikk på det, så er det jo noe å glede seg over, men utfordringen er at det drives av kostnadskutt, sier sjefredaktør Trine Eilertsen til Medier24.

Hun viser til at de har anskaffet seg nytt trykkeri i Vestby, samt at de la ned søndagsavisen på papir og kuttet distribusjonskostnader.

– Det har vi stor glede av, og det gir oss rom til å omstille oss og til å investere, sier hun.

– Alt det gjør vi nå fordi vi er nødt til å øke inntektene våre, for var ikke så lett å gjøre i fjor.

Driftsinntektene til Aftenposten gikk ned i 2023, sammenlignet med 2022 – fra 1.402 millioner kroner til 1.381 millioner kroner.

Det skyldes blant annet et opplagsfall på papir, samt et krevende annonsemarked, ifølge Eilertsen.

– Vi har en finfin digital vekst, men det kompenserer ikke for fallet. Dermed er det kostnadskuttene som gjør at vi lever godt i landet akkurat nå, hvis vi skal være brutalt ærlige, kommenterer hun.

Nærmer seg dobbelt

Eilertsen forteller at Aftenposten begynner å nærme seg dobbelt så store digitalt som på papir.

– Vi vet at vi skal stå en god del år i denne spagaten mellom papirforretningsmodell og digital forretningsmodell.

Spagaten mellom papir og digital er hun forberedt å stå i lenge.

– Vi tror vi skal være «last man standing» på seks dager (utgivelse papiravis, journ.anm.), sier hun, og fortsetter:

– Men den digitale veksten gir oss håp om at det er mulig å bære i fremtiden. Vi skal klare å bære denne redaksjonen med digitale inntekter.

Krevende annonsemarked

Sjefredaktøren mener de har strevd mer enn en del andre i det digitale annonsemarkedet.

– Digitalt svinger det veldig opp og ned. Det er ikke alltid jeg forstår hvorfor det går opp eller ned, sier Eilertsen.

På papir er det tegn til bedring.

– Det går bedre nå, ikke minst med A-magasinet. Der var det veldig mørkt i fjor, sier hun.

Hun utdyper at papiravisen holdt på å bli ulønnsom i 2022 på grunn av økte papirpriser.

– Men i år er den veldig lønnsom, og det handler mye om det nye trykkeriet.

Skjønner forventningene

Onsdag begynner lønnsforhandlingene i Aftenposten. I fjor endte forhandlingene med diktat, som hos flere andre Schibsted-aviser.

Eilertsen sier at hun skjønner at forventningene er der, men er sikker på at de skal klare å landet et fornuftig oppgjør.

Samtidig understreker hun sin uro om manglende inntektsvekst.

– Jeg håper det ender et sted hvor alle er sånn passe fornøyd og passe misfornøyd. Det pleier å være en god indikasjon, kommenterer hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS