Sjefredaktør og administrerende direktør Trond Olav Skrunes i Bergens Tidende.

I 2022 omsatte BT for 470 mill med et mål om å vokse. I 2023 omsatte de for 470 mill: – Krevende år

– 2023 var et krevende år med nullvekst, sier sjefredaktør og administrerende direktør Trond Olav Skrunes.

Publisert

Bergens Tidende omsatte for nesten akkurat det samme i 2023 som de gjorde i 2022 - 470 mill. 

Derimot øker de bunnlinja med 75 prosent til 24,2 millioner kroner.

Trond Olav Skrunes, sjefredaktør og administrerende direktør, gir uttrykk for en blandet tilfredshet med utviklingen når M24 snakker med ham:

– Jeg vil si at situasjonen er relativt OK. Vi skulle gjerne sett større inntektsvekst, men vi har god kostnadskontroll, noe som er viktig i disse tidene med krevende konjunkturer. Det er viktig at vi lykkes med å fortsette veksten i digitale abonnementer, og vi håper at annonsemarkedet, som har vært krevende både digitalt og på papir, vil bedre seg i 2024. Papirfallet er velkjent og fortsetter i kjent takt, men vi har kontroll på kostnadene, sier han og fortsetter:

– Papiret går jevnt nedover, både på abonnementsinntektene og på annonser, men deler av papirfallet på abonnement kompenseres med prisøkninger. Vi vurderer kontinuerlig kostnadene ved å distribuere og trykke. Vi har gjort flere kostnadstiltak knyttet til distribusjon og trykk, og det er viktig at vi har god kontroll på kostnadene.

– Blir det nå kutt i papiret i BT?

– Vi har ingen planer om å gjøre endringer i papirfrekvensen i BT nå. Vi gir fortsatt ut papiravis seks dager i uka og eAvis hver dag. Så lenge papiravisen er lønnsom, må vi både utvikle og levere et godt produkt.

– Det blir ingen kutt i frekvens i 2024?

– Vi har ingen planer om å kutte i frekvensen.

Gode argumenter for klubben?

– Du har samme topplinje som året før, men øker resultatet før skatt med 75 prosent. Det er kanskje gode argumenter for klubben før lønnsforhandlingene?

– Ja, det kan du si, men årsaken til resultatforbedringen er at vi har hatt god kostnadskontroll. Vi har tatt ned kostnadene, og med lønns- og prisveksten i 2023, sier det seg selv at vi har gjort effektive tiltak på andre områder for å oppnå dette resultatet. Vi er opptatt av vekst – det er det som kan sikre fremtiden vår. Å kutte kostnader hele tiden er ikke en gunstig strategi for fremtiden i BT.

– Hvis strategien er topplinjevekst og du står på stedet hvil, hva sier det om 2023?

– 2023 var et krevende år med nullvekst. Selv om vi har hatt god kostnadskontroll, øker kostnadene våre, og vi må kompensere med tiltak. Det er ikke en gunstig situasjon, men vi tror ikke vi er verst stilt i avisbransjen – i alle fall ikke blant sammenlignbare aviser.

– Hvordan er inntektsfordelingen print vs digitalt?

– Vi har høyere inntekter digitalt enn på papir og den utviklingen er god.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS