Kortversjonen:
- Aftenpostens digitale lønnsomhet falt markant i 2024, til tross for et godt år totalt.
- Sjefredaktør Trine Eilertsen understreker viktigheten av å øke digitale inntekter for å sikre redaksjonens fremtid. Inntekter fra papiravisen er usikker, og digitale abonnement og annonser blir stadig viktigere.
- Eilertsen mener at de pågående Schibsted-kuttene er nødvendige for å sikre en bærekraftig drift.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Schibsted Media skal kutte 350 årsverk i år. Akkurat nå foregår det drøftinger i mediehusene, der tillitsvalgte og ledelsen ser på hva sluttpakker og gavepensjon kan inneholde. De skal holde på fram mot vinterferien.
Sjefredaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen, tar ikke lett på prosessen med å måtte kutte i konsernet, forteller hun.
– Ingen som vet hva dette innebærer gjør det med lett hjerte. Så nå bruker vi mye tid og krefter for å gjøre prosessen så god og ryddig som mulig. Men vi må tilpasse selskapet til vår nye virkelighet som et rent medieselskap, vi må forenkle hele rigget vårt, vi må tilpasse oss et tøft mediemarked, og vi må bli færre, dessverre.
Tross gjentatte forespørsler siden størrelsen på kuttene ble kjent, har Eilertsen ikke hatt anledning til å stille til intervju, men svarer på en rekke spørsmål på e-post. Hun sitter også i konsernledelsen i Schibsted Media.
Lønnsomhet falt i 2024
Aftenposten gikk med et overskudd på over 100 millioner kroner i 2023.
Tallene for 2024 er ennå ikke offentlige, men Eilertsen skriver at fjoråret gikk bra for Aftenposten totalt sett. De nyter fortsatt godt av lavere kostnader på papir, etter å ha byttet trykkeri.
Likevel:
– Når vi ser nøyere på tallene, ser vi at den digitale lønnsomheten falt markant i 2024.
Sjefredaktøren forklarer at kostnadene økte mer enn inntektene.
– Vi har vært digitalt lønnsomme i flere år, men er ikke det nå og fremover hvis vi ikke gjør noe.
Må tjene mer digitalt
I 2025 skal de både øke inntekter og kutte kostnader, skriver hun.
– Etter denne kostnadsrunden skal vi tilbake til å fokusere på inntektene igjen, i kombinasjon med den gode kostnadsdisiplinen vi har opparbeidet gjennom mange år med endring. Så satser vi på at inflasjonen blir normal, slik at lønn og andre kostnader også utvikler seg normalt.
De tjener penger på abonnement og annonser, både digitalt og på papir. Hun skriver de må tjene mer på det digitale for å bære redaksjonen.
– Alt rundt papir er veldig usikkert, ikke minst på grunn av distribusjon, så vi kan ikke belage oss på at de inntektene er stabile fremover.
– Sammen må vi finansiere
Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes har tidligere uttalt at alle deler av organisasjonen blir berørt av kuttene, og at noen må kutte mer enn 13 prosent, og andre mindre. Om de mest lønnsomme husene må spare, vil hun ikke si noe om.
Aftenposten er en del av et konsern hvor mange oppgaver løses på tvers, skriver Eilertsen.
– Sammen må vi finansiere de tjenestene vi alle drar nytte av, som teknologi, produkt og salg. Hvis vi skal skjerme alle med overskudd, må vi kutte så mye i de andre funksjonene at vi risikerer at vi ikke har folk som kan selge for eksempel Aftenpostens innhold.
– Hvor mye tåler dere i Aftenposten å kutte?
– Jeg mener det er forsvarlig å gjøre de kuttene vi legger opp til nå.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no