Martina Göransson kommer fra stillingen som COO i Schibsted Marketplaces og blir ny administrerende direktør i Podme.
Martina Göransson kommer fra stillingen som COO i Schibsted Marketplaces og blir ny administrerende direktør i Podme.

Schibsted-kuttene:

Blodrødt for Podme siden oppstarten: – Målet er å vise svarte tall i år

Vet ennå ikke hvordan de vil rammes av kuttene i Schibsted: – De siste årene har vi gjort mye for å ytterligere effektivisere virksomheten og organisasjonen.

Publisert

Når Schibsted Media skal kutte 350 ansatte, vil det gå utover hele organisasjonen.

– Vi i Podme har et nært samarbeid med flere av våre mediehus og funksjoner innen Schibsted Media. På nåværende tidspunkt er det for tidlig å si noe konkret om hvordan vi vil bli påvirket, men de fleste avklaringene vil være klare før påske.

Det skriver administrerende direktør Martina Göransson i en e-post til Medier24.

Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes ville tidligere denne uken ikke si om kuttene blir mindre i svært lønnsomme merkevarer.

– Det vi har sagt er at hele organisasjonen vil bli berørt. Og så vil det treffe ujevnt i de forskjellige merkevarene og funksjonene, sa hun onsdag.

Da fikk hun også spørsmål rundt Podme.

– Det har vært frustrasjon i konsernet rundt at Podme taper penger. Er det aktuelt å be Tiniusstiftelsen om støtte til nye satsinger, som Podme?

– Podme er en investering hvor lønnsomheten har økt år for år. Vi har et mål om at Podme skal få svarte tall, og de følger den planen vi har lagt. Så det er en merkevare som leverer, svarte konsernsjefen da.

Satser på svarte tall

I Norge har det vært blodrøde tall for Podme siden oppstarten i 2021. I 2023 endte selskapet med et driftsresultat på nesten 42 millioner kroner i minus. Tallene for 2024 er ikke klare enda.

Målet er å bli lønnsomme i år, forteller administrerende direktør Göransson.

– I løpet av 2025 vil underskuddet vårt reduseres, og målet er å vise svarte tall i år.

Göransson forteller at Podme vokser og følger prestasjonsplanen. Hun forteller at de har økt sin betalende abonnementsbase med 75 prosent de siste to årene. 

De har gått fra 200.000 til litt over 350.000 betalende abonnenter, men har ikke sagt noe om i hvilke land de gjør det best.

– Podme er i dag et mer modent og strukturert selskap, hvor vårt hovedfokus er å fortsette å bygge vår posisjon og vårt tilbud i markedet. Våre investeringer i innhold og produktutvikling gjenspeiler dette. 

Skal følge vekstplan

– Dere har jo hittil vært et prosjekt som går i minus – hvordan skal dere snu dette?

– Det handler om å fortsette å følge vår vekstplan. Vi har funnet en sterk og god vei fremover, og vi fortsetter å jobbe mot målet om å ta en enda sterkere posisjon i markedet og samtidig oppnå lønnsomhet. 

Göransson sier de må fortsette å jobbe på alle fronter – og ha et godt helhetstilbud til markedet.

– Vi skal være markedsledende innen premium-podkaster i de markedene hvor vi er etablert. 

– Dette innebærer at vi må fortsette å styrke innholdstilbudet vårt med enda flere sterke titler og øke engasjementet hos lytterbasen.

Har effektivisert

Å være en del av Schibsted Media, sammen med flere andre mediemerkevarer, er en styrke fremover, skriver hun. 

De jobber kontinuerlig med å bli mer effektive i måten de arbeider på, forteller direktøren.

– De siste årene har vi gjort mye for å ytterligere effektivisere virksomheten og organisasjonen. Samtidig går veien til lønnsomhet for Podme først og fremst gjennom å sikre fortsatt sterk inntektsvekst, samtidig som vi er kostnadsbevisste.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS