Publisher i E24, Lars Håkon Grønning, sjefredaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen og sjefredaktør i Nordlys, Helge Nitteberg.

NTBs nye retning - dette sier redaktørene

NTB vil blir et nyhets- og medieteknologibyrå. Noen tror det er rett vei å gå, mens andre mener NTB ikke må gå for langt unna sitt kjerneoppdrag.

Publisert Sist oppdatert

Mandag fortalte sjefredaktør og administrerende direktør Tina Mari Flem om strategien til NTB.

Flem fortalte at nyhetsbyrået er på en reise der de er i ferd med å bli en nyhets- og medieteknologibyrå.

Medier24 har hørt med tre forskjellige mediehus om hva deres tanker om NTB er.

Ikke nok

Sjefredaktør Helge Nitteberg i Nordlys har tidligere fortalt at de har sagt opp sin NTB-avtale.

Han forklarer at deres «bread and butter» er lokalt innhold. Nitteberg ser ikke på dagens portefølje i NTB som relevant for dem.

– I den grad NTB skal være relevant i den sammenhengen så de må tilby tjenester som understøtter det arbeidet vi gjør med å lage godt lokalt innhold. Tiden er forbi for at vi betaler i dyre dommer for en tjeneste som gir oss tekstjournalistikk på det viktigste som skjer i inn- og utland, sier Nitteberg til Medier24.

– Hvis den delen av NTBs forretningsmodell ikke har gått ut på dato, så er den på full vei til å gå ut på dato, legger han til og peker på nyhetstjenesten til NTB.

Samtidig trekker han fram at bildedatabasen til nyhetsbyrået har en verdi for dem.

– Det har en viss verdi, både med ferske og gamle bilder. Men det er ikke nok til å gjøre NTB veldig relevant. 

Overfor Medier24 forklarte sjefredaktør og adm. dir, Tina Mari Flem at NTB vil bli et nyhets- og teknologibyrå.

Også Nitteberg sitter med oppfatningen om at NTB tar grep for å bli et teknologiselskap som understøtter norsk journalistikk.

– Hvis det er korrekt oppfattet, så tror jeg det er riktig vei å gå.

  • Se svar fra Tina Mari Flem lenger nede i saken.
Sjefredaktør i Mediehuset Nordlys, Helge Nitteberg.

Bildebank viktigst

E24s publisher, Lars Håkon Grønning, forteller at det viktigste NTB leverer til dem er bildebanken.

– For oss, som konsentrerer dekningen vår på økonomi og næringsliv, så er den brede nyhetstjenesten mindre relevant, og noe vi kun benytter oss av i begrenset grad, sier han.

Bildebanken sier han er verdt å betale for, og mener alternativet ville vært fryktelig mye dyrere.

– Der de kan levere innhold eller tjenester som er bedre og billigere enn det å lage det samme selv, så er NTB supernyttig, kommenterer han.

Han har fått med seg intervjuet i Medier24, og mener NTB har mange fornuftige tanker.

– De signaliserer en vilje og et ønske om å utvikle og omstille seg. Det tror jeg er helt nødvendig. NTB må, som alle andre, oss selv inkludert, basere virksomheten på det som genererer overskudd, sier han.

Publisher i E24, Lars Håkon Grønning.

Viktig med bilder og video

Sjefredaktør Trine Eilertsen i Aftenposten forteller at de viktigste leveransene fra NTB til dem er nyhetsmeldinger og breaking meldinger fra inn- og utland.

Aftenposten har heller ingen nattevakt, og bruker derfor også NTBs nattovervåking.

Eilertsen trekker også fram bildebanken.

– Bilder og videoer er veldig viktig. I tillegg er den nyhetskalenderen som viser hva som skjer en stor verdi for oss. Det er et godt planleggingsverktøy som de gjerne må videreutvikle, sier Eilertsen.

Aftenposten-sjefen peker på at mediebransjen forandrer seg hele tiden, og da må også NTB forandre seg. Samtidig forstår hun at nyhetsbyrået står i en vanskelig endringsposisjon. 

– Det å få kalibrert hva de bruker penger og ressurser på, sammenlignet med hva vi trenger er veldig bra. Det er sikkert litt strekk i laget mellom de minste lokalavisene og de store riksavisene i format, video og tekst.

Eilertsen mener det er helt avgjørende for NTB at de har jevnlig kontakt med kundene.

– Hva ønsker du som kunden fremover fra NTB?

– Jeg ønsker meg mer struktur på de møtene og samtalene med oss der vi kan gi tilbakemelding på hva vi trenger, og hvordan vi vurderer leveransene, svarer Eilertsen.

Som alle andre i mediebransjen, ønsker også NTB å jobbe med KI og teknologi. Eilertsen mener bransjen må være obs på at vi man er nøye på hva man samarbeider om og hvor man skal utvikle lignende tjenester.

– Slik at det ikke blir for mange som går om beina på hverandre. Ja, de må gjerne jobbe med teknologi, men for oss er det ekstremt viktig med leveransen på tjenestesiden.

Overfor Medier24 fortalte NTB-sjefen at de går i null når det gjelder tekstnyheter.

Eilertsen mener kjernen i leveransene fra NTB er å varsle om de store hendelsene og ha kontroll på ting som skjer.

– De må ikke vri seg et sted hvor de mister det av syne.

– Er du bekymret for at de kan miste det som er kjernen?

– Nei, altså jeg er bekymret for alle norske medier, og ser at de presses på alle kanter. NTB også står i en vanskelig situasjon og har hatt en tung vinter bak seg. Men de må i hvert fall ikke glippe på det og gå for langt unna kjerneoppdraget, svarer Eilertsen.

– Fordi da er det veldig lett at flere mediehus begynner å diskutere om de trenger det.

Sjefredaktør Trine Eilertsen i Aftenposten.

Står i spagaten

Administrerende direktør og sjefredaktør i NTB, Tina Mari Flem, sier de tre avisene er et godt eksempel på bredden av behov i det norske medielandskapet, og takker for innspillene.

Hun peker på at det Aftenposten ønsker og er avhengig av ikke er det samme som Nordlys har behov for. Det samme med E24.

– Dette er en spagat NTB alltid har stått i. Vi må hele tiden balansere kjerneoppdraget som nyhetsleverandør med behovet for å utvikle tjenester og teknologi rundt dette som er relevant og i tiden. Så må vi også prioritere. Innovasjon og utvikling av teknologi koster, sier hun.

Flem opplyser at NTB har over 220 mediekunder med ulike utgangspunkt og behov.

– Vi greier aldri å blidgjøre alle og skal heller ikke dekke alle behov. Men vi jobber hver dag for at de som velger å være kundene våre på alle eller deler av vår tjenesteportefølje skal oppleve at det gir verdi, at vi lytter, justerer og videreutvikler, sier hun.

Hun mener NTB er norske mediers grunnmur og sikkerhetsnett, både i gode og onde dager.

– I gode tider er det ikke sikkert alle våre kunder har like sterkt fokus på og behov for deler av nyhetsleveransen til NTB. Det er derfor viktig at vi har flere økonomiske bein å stå på. Men i ikke fullt så gode dager - som for eksempel under koronapandemien - var behovet for NTB som grunnmur enormt, sier hun.

Sjefredaktør Tina Mari Flem i NTB.
Sjefredaktør og administrerende direktør, Tina Mari Flem, i NTB.

Kontinuerlig endring

NTB har vært i kontinuerlig endring i lang tid, påpeker hun, og forteller at to tredjedeler av inntektene kommer fra andre områder enn nyhetstjenesten. Hun forteller også at evaluerer kontinuerlig med sine kunder.

– Når vi lager så god teknologi for og sammen med norsk media at også andre bransjer ønsker å bruke den, så har vi gjort noe riktig. Som med Mediebank som har kunder i hele spekteret - fra offentlig til næringslivet - både nasjonalt og internasjonalt. Det er vi stolte av, kommenterer hun.

– Nå inviterer vi med Aftenposten i videreutviklingen av nyhetskalenderen vår og så gleder jeg meg til å besøke Nordlys når vi har et lokalt ess i ermet. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS