En ny tekstrobot, basert på kunstig intelligens (KI), er under utvikling av det kinesiske selskapet Baidu. Håpet er trolig å konkurrere med ChatGPT.
En ny tekstrobot, basert på kunstig intelligens (KI), er under utvikling av det kinesiske selskapet Baidu. Håpet er trolig å konkurrere med ChatGPT.

Nesten halvparten av unge har tatt i bruk ChatGPT

Unges daglige bruk av sosiale medier går opp, mens nettaviser går ned. Og Netflix har falt 15 prosentpoeng blant unge de tre siste årene.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag presenterer Kantar rapporten Medietrender Ung. 

Den viser at 48 prosent av unge har tatt i bruk ChatGPT. 26 prosent sier at de bruker det til skole og studier. 

ChatGPT tar også noe av trafikken til Google. 80 prosent av de unge oppgir å bruke Google som søkemotor daglig, men ti prosent sier også at de har brukt ChatGPT som søkemotor den siste uken. Flere oppgir også at de bruker TikTok for informasjon og inspirasjon. 

Snapchat fremdeles størst

Rapporten viser også at den daglige dekningen til sosiale medier hos unge øker, og er nå på 97 prosent. samtidig går tallene for video- og musikkkstrømming ned med henholdsvis to og fem prosent. 

Snapchat er fremdeles det største sosiale mediet for de unge, og holder seg uendret på 86 prosent daglig dekning. Bak ligger Instagram som med en nedgang på to prosent har 69 prosent dekning. Også TikTok går ned med tre prosent til 60 prosent. 

Facebook fortsetter å falle hos de unge, og er nå på 56 prosent daglig dekning. Det var i 2018 at Snapchat gikk forbi Facebook, som i starten hadde over 90 prosent daglig dekning. 

For strømmetjenestene er fremdeles Youtube størst blant de unge, med 81 prosent ukentlig dekning. Bak ligger Netflix med 65 prosent, som har en nedgang på ti prosent. Netflix har falt 15 prosentpoeng de siste tre årene. 

Blant de norske er NRKTV størst, med 49 prosent ukentlig dekning. Kantar skriver at NRK holder seg på et stabilt nivå. 

Kleint med norske nyheter

I rapporten kommer det også frem hva de unge synes om norske redaktørstyrte medier og deres væremåte på sosiale medier.

Kantar skriver at de unge opplever det som påtatt og «kleint» når voksne og profesjonelle aktører prøver å tilpasse seg deres språk og væremåte i sosiale medier, og kaller det gjennomskuelig. 

En av de spurte sier norske medier oppleves som «køddent», og at utenlandske medier er med proffe.

De unge er også spurt om hvordan de ser på betalingsvilje for medieinnhold. 

76 prosent svarer at de er villig til å kjøpe tilgang til film- og tv-serier. Samtidig opplyser 45 prosent å ha sett ulovlig innhold det siste året. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS