Den siste uka har det dukket opp Vink-saker på VG-fronten. Det er fordi de to mediene har inngått et samarbeid.
Det bekrefter Vink-redaktør Cecilie Asker til Medier24.
– Vi jobber for å nå nye og yngre målgrupper. En av måtene vi gjør det på er å publisere på andre plattformer enn aftenposten.no. Dette er en del av et samarbeid mellom Vink og VG, sier hun.
Hun forklarer at avtalen, som er et prøveprosjekt på et halvt år, går ut på at Vink tilbyr VG noen saker, så står de fritt til å publisere de sakene de ønsker.
– Vi har ingen avtale om fast antall eller fast plass. Det må være innhold som VGs nyhetssjefer mener passer for deres front, sier Asker.
Fra før av har Aftenposten mulighet til å publisere VGs sportsinnhold. Derfor ønsker ikke Asker å kalle dette for nybrottsarbeid.
– I den konkurransesituasjonen vi er i i dag, med store internasjonale aktører, så konkurrerer vi om folks tid. Vi i Schibsted ser at det er noen type nisjer som kan være fint for de ulike sterke merkevarene i Schibsted å samarbeide om, sier hun, og føyer til:
– Vink er én av de.
I tillegg har Vink debutert på Tiktok denne måneden, og siden september har det vært stort fokus på SEO.
– At vi publiserer på VG er én av flere strategier for å nå nye og yngre målgrupper. I tillegg har vi jobbet med Google og SEO, og økte Google-trafikken fra august til desember med over hundre prosent, forteller hun.
Ønsker tilbudet
Utviklingsredaktør i VG, Øyvind Brenne, forklarer at VG tidligere har hatt restaurantanmeldelser, som Vink driver med, via godt.no, men at dét nettstedet nå skal rendyrkes og spisses mer mot matglede hjemme og oppskrifter.
– Da faller restaurantanmeldelser bort, men vi ønsker likevel å ha det som et tilbud på VG. I god dialog med vår samarbeidspartner Aftenposten, som også bygger en strålende Schibsted-tjeneste, har vi funnet ut at vi ønsker å teste dette, sier han.
Brenne presiserer at godt.no har levert på en upåklagelig måte, og bekrefter samtidig at det er et prøveprosjekt på et halvt år, samt at VG selv velger hva de ønsker å publisere.
Han opplyser at det er ingen konkrete planer om å ta inn andre nisjer eller aviser i konsernet på VG-fronten.
På spørsmål om det blir mer konsolidering og mindre mediemangfold, svarer han:
– Jeg tror redaksjonene i fremtiden må samarbeide mer heller enn mindre. Samtidig er vi i VG bevisste på mediemangfoldets viktige rolle i demokratiet.
Vinks restaurantanmeldelser er hovedsakelig restauranter fra Oslo. Brenne sier han helst skulle ønske seg et tilbud som dekket hele landet.
– Det må være et ønske og mål om at Vink blir så bra at det kan gjelde for flere byer. Det hadde gjort dem til en enda bedre samarbeidspartner, sier han, og legger til:
– VG ønsker å være hele Norges førstevalg som nyhetsdestinasjon. Da er det ønskelig for oss å ha innhold fra flere steder enn Oslo.
Samtidig mener han at stoffet som produseres er relevant for flere enn de som bor i Oslo, da mange er innom byen i løpet av året.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no