Ansattrepresentant fra Aftenposten, Marita E. Valvik og klubbleder i VG, Jostein Matre.
Ansattrepresentant i det nye styret og Aftenposten-journalist, Marita E. Valvik og klubbleder i VG, Jostein Matre.

Nå er splitten et faktum: – Historisk

De ansatte i Schibsted-avisene synes det er spennende med nye eiere, forteller tillitsvalgte. Men håper krav til åpenhet blir tatt videre av det nye eierskapet.

Publisert

Fredag ble salget av Schibsted nyhetsmedievirksomhet fullført.

 Nå eies Schibsted Media av Tinius-stiftelsen, mens Schibsted Marketplaces fortsetter å være et børsnotert selskap.

Medier24 møtte klubbleder Jostein Matre i VG og ansattrepresentant i det nye styret Marita E. Valvik fra Aftenposten for å høre hvordan de ansatte i avisene merker at de har fått nye eiere.

– Jeg tror ikke det påvirker den enkelte i det daglige. For vi er jo Aftenposten og VG og E24 og de mediehusene som allerede finnes, sier Valvik før hun legger til:

– Men totalt sett synes vi det er spennende. Det er historisk å bli et rent mediehus igjen, etter å ha vært ganske mye mer en stund.

– Vi er spente

VG-klubbleder Matre er enig med Aftenposten-kollegaen.

– For dem som jeg representerer, journalistene i VG og redaksjonelt ansatte, så tenker nok ikke så mange på dette i dag, tror jeg, sier Matre.

Han tror at splitten er en mye større ting for dem som er ansatt i Schibsted. Men også Matre mener det er en historisk dag.

– Det blir jo spennende med nye eiere, og vi er spente på hvordan det skal gå.

Ifølge Matre har man et håp om at et eierskifte vil innebære mer tålmodighet.

– For eksempel at vi slipper kvartalsrapportene til børsen, og kan heller tenke mer langsiktig. Investeringer i mediene kan også bli enklere enn det har vært når vi var en del av et børsselskap.

Håper på åpenhet og transparens

Valvik peker på viktigheten av å ha et godt og solid medieselskap med tanke på situasjonen i verden i dag.

– Som tar samfunnsansvar og fri presse og presseetikk ordentlig på alvor. Og så er det jo sånn at vi ikke tror at de ikke har tatt det ordentlig på alvor før. Men nå blir det så veldig tydelig at vi er et rent medieselskap. Det gir noen store muligheter. Og så følger det med et veldig stort ansvar som eier, sier Valvik.

Valvik peker på en fordel når det gjelder koblingen til børsen, regler rundt åpenhet og transparens.

Hun mener det kan være en utfordring fremover for det nye selskapet.

– Børsene har en rekke regler om åpenhet og transparens som jeg håper at de tar med seg videre i styret og i ledelsen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS